Ik ben lekker bezig met regular expressions, alleen ik weet er weinig vanaf. geen probleem op het eerste gezicht, want google kan me veel expressies vertellen zoals email en url validatie. Maar ik heb een probleem:

Ik heb de volgende expressie via google:
^[a-zA-Z][\w\.-]*[a-zA-Z0-9]@[a-zA-Z0-9][\w\.-]*
[a-zA-Z0-9]\.[a-zA-Z][a-zA-Z\.]*[a-zA-Z]$

Deze expressie controleert of er een valide email adres is ingevuld. Nu mijn vraag.

Hoe kan ik binnen de bovenstaande reguliere expressie aangeven dat het tekstveld ook leeg mag zijn. oftewel, als hij leeg is geen validatie op uitvoeren. Wanneer er ook maar iets in staat, wel de validatie uitvoeren. Ik wil dit in de expressie geregeld hebben, dus geen "if... else..." buiten de expressie om dit te regelen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. alvast bedankt
AFAIK (As Far As I Know) is dit niet mogelijk. Althans niet in één expressie.
volgens mij kan dit niet met een expressie,,
ik denk toch echt dat dit via een if,, else zou moeten gebeuren, anders zou ik het echt niet weten.
[edit]
mischien kan je spaties toelaten voor ieder ding, maar in een normaal mail adres zitten geen spaties, dus dan kan je zo weer een valse email op krijgen,
en anders heb k eerlijk waar geen idee
waarom zou je het niet met een if else doen? is net zo makkelijk en als je het echt niet met een if else wilt doen, gebruik dan een switch :P

Reageren