Ik zag net een ad over mini Google en besloot even te kijken. Je kunt nu als bedrijf zijnde mini Google in huis halen om documenten te zoeken. Ook kun je het als bedrijf gebruiken voor je website. Ik zeg bedrijf, wat de prijzen zijn enorm hoog om mini Google in huis te nemen.

Zie voor meer informatie: Product models

Wat ik me nu afvraag (zie ook productrondleidingen en demo's), is wat nou het voordeel hiervan is. Je hebt misschien meer mogelijkheden tot de standaard interne zoekfunctie van Google (<zoekterm> site:www.phphulp.nl bijvoorbeeld) maar om daar nou zoveel geld voor neer te tellen?

Bekijk de demo maar eens, je kunt de layout aanpassen, synoniemen opgeven voor zoekwoorden, en nog tig andere extra's maar ik zie het voordeel niet echt. Misschien dat iemand anders er een andere kijk op heeft :).
Het lijkt mij dat je als bedrijf dan ook makkelijk kunt zoeken in je interne documenten, die dus niet gepubliceerd zijn op internet. Als je een grote onderneming hebt, die dagelijks grote lappen tekst produceert, kan het wel handig zijn denk ik. Voor een website is het niet nuttig, omdat je dan gewoon Google zelf kunt gebruiken.
Het bestaat al een jaar of meer zelfs, word veel gebruikt om binnen het intranet te zoeken :)
Cool dat lijkt me zeker handig voor bedrijven die zoals Herjan zegt veel lappen tekst produceren. Ik vindt de prijzen wel wat hoog, Maar aan de anderen kant denk ik dat je het snel terug verdient. Het kost je als bedrijf minder man uren, Er moet toch iemand die dingen opzoeken.
Als een bedrijf vanalles opslaat in een mysql database bijv. Kunnen ze dan niet beter een gratis fulltext search gebruiken, i.p.v. meer dan een nieuwe bmw neer te leggen voor een google zoekfunctie?? En ik heb ook wel eens iets gezien over FDSE die aangepast was en supersnel door een database van een paar miljoen rijen heenzocht, maar ze wilde de patches niet openbaar maken:S
Google heeft technieken en algoritmen in zijn software zitten die veel beter de juiste resultaten terug kan geven dan een full-text search. Een maandje of twee geleden was ik bij Cap Gemini om te praten over kennisproductiviteit binnen de organisatie. 75.000 medewerkers verspreid over 30 landen, toch moet alle kennis voor iedereen binnen de organisatie beschikbaar zijn. Denk je dat al die kennis in een MySQL database zit? Denk het niet...

Afgezien van het feit dat een groot stuk kennis in mensen hun doen en laten zit (ga ik nu verder niet op in) is de rest van de kennis verspreid over verschillende systemen. Wiki's, knowledgedatabases, nieuwsgroepen, fora's, rapporten, verslagen, notules etc etc. Ook nog eens verspreid over verschillende landen...
Ok, maar dan is de bedoeling van Google dus om het aan hele grote sites/bedrijven te verkopen, bijv. myspace ofzo (die kunnen het i.e.g. makkelijk betalen)?
Ik denk eerder aan bedrijven als Intel en Philips, electronicabedrijven, bedrijven met meerdere vestigingen met veel interne documentatie.
ik zie het zo:

Voor die prijs heb je de kracht van de google crawlers.
Die gaan dan je netwerk van het bedrijf afspeuren op alle soorten bestanden (pdf, word, xls, ... ) en indexeert die.

Anderzijds heb je dan de gebruiksvriendelijkheid van de google zoekfunctie. Die zijn al je werknemers toch al gewoon van op de google site, dus vind men sneller wat men zoekt.

Ik zie niet zo snel andere vergelijkbare toepassingen die goedkoper uitkomen hoor.

Reageren