Ik wil graag php oproepen in een javascript functie.

Het is mij gelukt om javascript functies op te roepen via een swf (in een html-pagina). Het script van de html-pagina:

<html>
<head>  
//de javascript funtie die opgeroepen wordt
<script type = "text/javascript">
function alerttekst(boodschap) {
window.alert(boodschap);
}
</script>
</head>
<body>
//hieronder de swf
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=7,0,0,0" width="800" height="600" id="alertflash-javascript" align="middle">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="movie" value="alertflash-javascript.swf" />
<param name="quality" value="high" />
<param name="bgcolor" value="#ffffff" />
<embed src="alertflash-javascript.swf" quality="high" bgcolor="#ffffff" width="800" height="600" name="alertflash-javascript" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
</object>
</body>
</html>

Het alerten van de boodschap die je in hebt getypt in de swf lukt. Zie link:
http://florisv.newsit.es/alertflash-javascript.html
In het vakje moet je iets intypen, en daarna kun je op "klik hier" klikken.

Ik wil javascript funtie ook voor een log-systeem gebruiken. Er wordt bijvoorbeeld als je naar de homepage gaat in de swf de functie homepage() opgeroepen. In de functie homepage moet er in een txt bestand geschreven worden. Alleen kun je met javascript niet in een txt bestand schrijven. Het txt bestand moet op de website geschreven worden, zodat ik kan uitlezen wie er op mijn website geweest is.
Dus dat moet met php gebeuren. Ik heb al eerder een systeem gemaakt om met php in een txt te schrijven.
Nou heb ik de <head> veranderd:

<head>
<script type = "text/javascript">
function alerttekst(boodschap) {
window.alert(boodschap);
<?php
$datum = date("d-m-Y/ H+6 :i:s");
$bestand = fopen("iplog.txt", "a");
$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
fwrite($bestand, "|Alert geopend vanuit $ip om $datum \n");
?>
}
</script>
</head>

Met het stukje php script erin doet hij het niet.

Mijn vraag is:
Hoe kun je php oproepen (als het mogelijk is) in een javascript functie? Wat heb ik fout gedaan?

Je kunt niet rechtstreeks PHP oproepen in JavaScript. Je kunt wel naar een andere URL gaan met JavaScript en dan parameters in de adresbalk meegeven.

Bijv:
window.location=pagina.php?var1=1&var2=2

Op pagina.php kun je de waarden dan met GET opvragen in PHP.
Hmmm.. wat jij wil kan niet, omdat JS clientside is en PHP serverside, dat betekend dat PHP op de server word uitgevoerd en JS in het browser.

Je kan echter wel een paar variabelen meesturen met PHP naar JS:

<?php
echo '<script type="text/javascript">';
$array = array('tekst' => 'blabla', 'mood' => 'happy');
foreach ($array as $key => $value) {
echo 'var '.$key.' = '.$value.'<br />';
}
echo '</script>';
?>

Dit stukje code is niet getest en dus op eigen risico!

[edit]
Zoals Jan zegt kan het natuurlijk ook.

Je kan dus alleen 'voorgeprogrameerde' dingen naar JS 'zenden' (hoewel het niet zenden is.. maarja.. het is gewoon iets in de pag zetten)
[/edit]

Reageren