Ik heb enige ervaring met PHP, nu ben ik gaan kijken naar OOP programmeren en nu zie ik dat er veel met class wordt gewerkt.
Ik begrijp het niet helemaal, misschien dat iemand mij iets meer kan uitleggen op een simpele manier.

Ze maken dus een class... is dat één ding dat je vervolgens kunt aanroepen net zoiets als een function? enfin...

<?php
class ContForm{

var $UserName;
var $UserEmail;

function SendMail()
{
// mail versturen
// blablabla
}
}
?>

ik weet dat je variable aangeeft als "var $variable" en dat alles natuurlijk
binnen de class 'tag' moet zeg maar. Wat ik onder andere niet helemaal snap is dat je vaak ziet iets als $var -> $doh;

Hopelijk iemand die mij wat meer kan uitleggen over dit soort van 'denk werk' binnen het PHP gebeuren.

Groetjes
PHPerik schreef op 22.08.2007 17:36
Als je begint met OOP, doe het dan wel in PHP 5. Want OOP van PHP 4 is echt waardeloos, en dat van PHP 5 is vrij krachtig.
Dat ben ik niet met je eens, PHPErik. Om de principes van OO door te krijgen heb je aan PHP4 net zoveel als aan PHP5. Pas als je je gaat bezighouden met de geavanceerdere toepassing van OO in PHP, adviseer ik met PHP5 te beginnen.

Waarom? Omdat je de geavanceerde OO functionaliteit van PHP5 niet nodig hebt bij het aanleren van de denkwijze.
Pim Vernooij schreef op 24.08.2007 14:11
Dat ben ik niet met je eens, PHPErik. Om de principes van OO door te krijgen heb je aan PHP4 net zoveel als aan PHP5. Pas als je je gaat bezighouden met de geavanceerdere toepassing van OO in PHP, adviseer ik met PHP5 te beginnen.

Waarom? Omdat je de geavanceerde OO functionaliteit van PHP5 niet nodig hebt bij het aanleren van de denkwijze.

Dan moet je eens in php 4 meerdere instanties van 1 class willen maken en die door elkaar gebruiken.
Dan zul je een belangrijk bezwaar zien namenlijk dat voor alle instanties de laatst aangemaakte gebruikt wordt.
TJVB schreef op 24.08.2007 14:19

Dan moet je eens in php 4 meerdere instanties van 1 class willen maken en die door elkaar gebruiken.
Dan zul je een belangrijk bezwaar zien namenlijk dat voor alle instanties de laatst aangemaakte gebruikt wordt.

Laat dat eens in een voorbeeldje zien dan? Want het enige verschil wat ik kan bedenken dat hiermee te maken heeft is het verschil in het omgaan met kopiëren in plaats van verwijzen.
nog niet echt een tutorial gevonden helaas maar toch bedankt voor jullie tips.
php ben ik eigenlijk al aardig ver mee denk ik, ik moet alles van internet af leren dus gaat het wat trager dan wanneer je een opleiding vindt maar een forum of zo, of marktplaats ding bouwen is gene probleem hehe.

dingen zoals phpbb, invision power board en andere, daarin kom ik vaak vreemde dingen tegen die ik nog niet ken. is dit nu ook OOP gemaakt om het zo maar te noemen of is dat echt diepgaand PHP gebeuren wat ik nog niet ken?
Jelmer schreef op 24.08.2007 14:25
Laat dat eens in een voorbeeldje zien dan? Want het enige verschil wat ik kan bedenken dat hiermee te maken heeft is het verschil in het omgaan met kopiëren in plaats van verwijzen.

Je hebt gelijk, het had te maken met references. Ik heb het eerder ooit gehad en ben toen meteen overgestapt op php5.

Ik heb er al een streep doorgehaald.
dingen zoals phpbb, invision power board en andere, daarin kom ik vaak vreemde dingen tegen die ik nog niet ken. is dit nu ook OOP gemaakt om het zo maar te noemen of is dat echt diepgaand PHP gebeuren wat ik nog niet ken?
Van phpBB en Invision Power Board weet ik het niet, maar kijk anders hier eens. Je kan ervan uit gaan dat dat professionele OOP code is :)
Leuk dat is mijn tutorial :p
TJVB schreef op 24.08.2007 14:19
[quote='Pim Vernooij schreef op 24.08.2007 14:11']...

Dan zul je een belangrijk bezwaar zien namenlijk dat voor alle instanties de laatst aangemaakte gebruikt wordt.[/quote]De eerste 1,5 jaar dat ik OO programmeerde, deed ik dat in PHP4. Ik weet dus wel waar ik over praat. Jouw probleem gaat over references en is in PHP5 'opgelost' door objecten áltijd als reference mee te geven.
dankjullie wel voor de snelle reacties en links ga meteen even kijken ^^

Reageren