Hallo,

ik ben van plan van php door te gaan naar asp.net.
Omdat asp op C is gebaseerd, zou ik graag weten van iemand die er ervaring mee heeft, wat het verschil tussen c sharp (C#) en c plus (C++) is.
Weet iemand dan ook meteen een goed boek om van php naar asp over te gaan?

Bijvoorbaat dank,

M.v.g.,

Barry

P.S. Ik ben me eerst nog aan 't orienteren, maar het gaat me erom dat ik de basis ervan kan leren...
En waarom zou je over willen stappen naar asp.net?
RT schreef op 22.08.2007 20:44
En waarom zou je over willen stappen naar asp.net?

Waarom niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/C_sharp

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is C++ geen zuivere superset van C. Niet alle geldige C-code is automatisch geldige C++-code. De meeste C-code zal probleemloos als C++ gecompileerd worden, maar er zijn kleine verschillen.

Een andere programmeertaal, Objective-C, is wel een superset van C.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/C%2B%2B
bedankt voor de reactie.
Erg interessant. (nog meer?!)

ik weet dat ik de échte php'er hiermee kan kwetsen :P
Hmm.. ja, denk ik ook :P

Ik ben sinds kort (3 dagen ofzo ^^) bezig met C++. Ik vind het wel leuk, alleen het scherm sluit automatisch af als er geen input (d.m.v. cin) meer ingevuld hoeft te worden. Dus ik ben even aan het uitvogelen hoe dat komt :P (waarschijnlijk door de compiler.. (Dev-C++, simpel, maar handig voor beginners werd er gezegd))

Sorry als ik te ver offtopic ben gegaan, soms moet ik even (levens)verhalen vertellen.
Miloan schreef op 22.08.2007 21:31
Hmm.. ja, denk ik ook :P

Ik ben sinds kort (3 dagen ofzo ^^) bezig met C++. Ik vind het wel leuk, alleen het scherm sluit automatisch af als er geen input (d.m.v. cin) meer ingevuld hoeft te worden. Dus ik ben even aan het uitvogelen hoe dat komt :P (waarschijnlijk door de compiler.. (Dev-C++, simpel, maar handig voor beginners werd er gezegd))

Sorry als ik te ver offtopic ben gegaan, soms moet ik even (levens)verhalen vertellen.

system ("pause"); erachterzetten ;) dan wacht hij op een reactie om dan af te sluiten

dus dan krijg je ongeveer het volgende :
#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
cout << "Hello World!";

system ("pause");
return 0;
}
C is plat, alleen functies en variabelen (en references natuurlijk) Wel lekker makkelijk, maar weinig doorgroeimogelijkheden. Werkt prima met GCC.

C++ is zo uitgebreid dat het nogal overweldigend is voor de beginner (vind ik althans) maar er zijn veel bibliotheken voor beschikbaar, veel documentatie en prima support door GCC.

C# daarentegen is meer als Javascript, met puntjes e.d. En voor zover ik er mee gespeeld heb beviel de syntax me wel aardig. C# gaat momenteel volgens mij alleen in combinatie met compiler geleverd bij .NET of MONO. Ik denk dat dit wel een taal met een toekomst is, al is die toekomst wel heel blauw gekleurd. Silverlight, Microsoft's Flash killer zal het ook gaan ondersteunen, dus kan je er ook 'websites' mee gaan maken. Voor zover er natuurlijk support is voor Silverlight.

Maar maak je borst maar vast nat. Ik lees maar al te vaak over ASP programmeurs die even een uitstapje naar PHP moeten maken, en die zijn meestal niet al te positief over PHP. Dan kan het gevolg zijn van PHP als kuttaal, maar ik denk dat het het gevolg is van het verschil in community (PHP is alleen maar gratis instap-support, ASP vooral commercieel) en manier van programmeren (ASP is veel meer gefocust op Rapid Development)

En om het lijstje af te maken is er nog Obj-C, wat meer weg heeft van Smalltalk dan C++. Helaas alleen groot gebruikt voor de Apple, ik vind het persoonlijk echt een geweldige taal. Naast Javascript, I *love* closures :P Om toch nog wat offtopic te gaan, ik zou een virtuele moord doen voor Obj-C support in de psp-sdk (een aangepaste GNU GCC is dat ongeveer) Dus als iemand toevallig weet hoe ik zoiets voor elkaar krijg...

Reageren