Dit topic is toevallig gelijk met die van Jan, maar ik wou toch even een eigen topic openen zodat ik (hoop) iets specifiekere informatie te krijgen.
Bij een vrij oude desktop van een vriend van mij heeft de processor het begeven. De computer geeft geen kik meer. We willen dus de harddisk overzetten. Maar ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen. Het is de bedoeling dat de harddisk tijdelijk aan een andere computer word gehangen. Ik weet dat ik de IDE kabel in de harddisk moet steken. Meer weet ik niet. Wat ik even zou willen weten is hoe ik het precies moet doen en of er nog dingen zijn mbt valkuilen ed.
[edit]Ik vraag dit even om te voorkomen dat straks naast de processor ook de harddisk dood is...[/edit]
Om te voorkomen dat je hem sloopt, NIET laten vallen, NIET mee schudden, en zeker WEL voorzichtig mee doen. Schroef eerst de harddisk uit de computer en kijk naar de jumpers, zorg ervoor dat hij in plaats van master op slave staat.
maak daarna jouw computer open, en zet de andere harddisk er voorzichtig bij. zorg er wel voor dat jouw harddisk de jumpers op Master staan, want twee slave's of twee masters gaan niet erg goed samen
Een HD is van onderen open (er zit een print plaatje) dus niet op iets van metaal leggen. Zo heb ik ook wel eens een HD stuk gemaakt :(
De meeste moederborden hebben een primary(1e) en secundary(2e) controller (twee IDE aansluitingen naast elkaar). Als de 2e nog niet bezet is kun je daar zonder verder iets in te stellen de HD op aansluiten.
Zijn alle controllers bezet dat zul je de HD op slave moeten zetten. (met de jumper) De meeste IDE kabels hebben 3 aansluitingen.
Deze zijn voor 1 controller en 2 apparaten. (hiervan moet er 1 slave en 1 master zijn)
Wil je helemaal geen risico lopen, ga je naar een computerwinkel en haal je een externe HDD case op. Dat is een soort kastje, waar je de harde schijf in plaatst (geen gedoe met master/slave instellen) en via usb kan je dat kastje aansluiten op je computer en de HDD gebruiken als externe harde schijf.
Zo'n kastje moet je wel voor een klein aantal euri (+-15 dacht ik) kunnen krijgen.
rechts onderaan vindt je je sata-poorten. Daar sluit je de ene kant van de sata-kabel op aan, de andere steek je in je HD. Een sata kabel is (standaard) 45cm lang en is ong 1cm breed.
Vervolgens volg je de kabels die aan je voeding vertrekken (die dikke blok links bovenaan), en je steekt 1 van de kabels die passen in je HD, om deze zo stroom te geven.
Je zet je pc aan en vwala, je HD hangt er bij aan...