Ik zit al lang met de gedachte om over te stappen op linux, weinig tot geen vastlopers, geen trage momenten, veel minder zwaar dan windows enz, echter nu ik steeds vaker een blauw scherm krijg begint het toch wel serieuze vormen aan te nemen.
Zouden jullie mij wat advies kunnen geven?
Ik werk momenteel met Windows XP Professional, en heb nog niet met Linux gewerkt behalve op mijn dedicated server, hier staat Fedora op, maar hier heb ik alleen maar via een ssh verbinding toegang toe. Oftewel tekstmodus/commandline.
Ik heb op mijn laptop ook een keer enkele dagen Kubuntu gehad, maar omdat ik niet wist hoe Linux werkte en ik diverse dingen niet aan de praat kreeg heb ik er toen weer Windows opgezet.
Ik gebruik de pc voornamelijk om te internetten,
email af te handelen,
muziek af te spelen (eigen muziekcollectie en internetradio),
filmpjes te kijken,
muziek te downloaden (limewire),
En als belangrijkste, ik ontwikkel natuurlijk websites in php, dus er moet wel een (goede) linux php editor zijn. Maar aangezien er hier ook linux fanaten rondhangen, zal dat denk ik geen probleem zijn.
Ook maak ik nogal eens gebruik van Photoshop/Paint om afbeeldingen voor websites te ontwerpen.
Is er voor Linux ook soortgelijke software beschikbaar?
En zeker ook niet belangrijk, ik gebruik software van Dymo die ik dagelijks gebruik voor zakelijke doeleinden om etiketten te printen, deze moet op Linux ook zeker nog werken (Wine ?)
Zoals je misschien begrijpt ben ik nog vrij nieuw op linux gebied afgezien van de commando's die je voor een server nodig hebt.
Daarnaast zou ik ook niet weten hoe ik Linux en Windows naast elkaar kan installeren en hoe ik Windows later eventueel verwijder zonder Linux 'aan te tasten'.
Na diverse dingen gezien te hebben ben ik vrij enthousiast geworden over Linux en velen zeggen dat je er net zo goed mee kunt werken als Windows mits je de nodige (vervangende) dingen hebt om je huidige software te vervangen.
Over de distributie zit ik te twijfelen tussen Fedora en Xubuntu.
Fedora omdat ik daar de commando's al grotendeels van ken omdat ik die gebruik op mijn server.
Xubuntu omdat dit bijzonder snel zou zijn, nu heb ik geen langzame pc, maar ik vind het bijzonder prettig als mijn computer vlot reageert.
Ik hoop dan ook dat jullie een beetje antwoord kunnen geven op mijn vragen.
Ik kan namelijk geen een van de bovenstaande dingen die ik hierboven genoemd heb missen.
Ik zit al lang met de gedachte om over te stappen op linux, weinig tot geen vastlopers, geen trage momenten, veel minder zwaar dan windows enz, echter nu ik steeds vaker een blauw scherm krijg begint het toch wel serieuze vormen aan te nemen.
Stabiliteit e.d. ligt ook aan de hardware. Ik heb af en toe ook nog wel eens dat mijn systeem blijft hangen, alhoewel het programma dat daarvoor zorgt wel makkelijk te killen is door bijvoorbeeld een nieuw inlogscherm aan te roepen en als root in te loggen.
Ik werk momenteel met Windows XP Professional, en heb nog niet met Linux gewerkt behalve op mijn dedicated server, hier staat Fedora op, maar hier heb ik alleen maar via een ssh verbinding toegang toe. Oftewel tekstmodus/commandline.
Ik heb op mijn laptop ook een keer enkele dagen Kubuntu gehad, maar omdat ik niet wist hoe Linux werkte en ik diverse dingen niet aan de praat kreeg heb ik er toen weer Windows opgezet.
Commandline is altijd handig, dat is toch nog steeds een terugkerend iets op linux. Ondersteuning van hardware is makkelijk (ligt ook aan de linux-distributie), maar ik denk dat eigen inzet, nieuwsgierigheid en de wil om problemen op te lossen ook belangrijk zijn als je linux wilt draaien.
Ik gebruik de pc voornamelijk om te internetten,
email af te handelen,
muziek af te spelen (eigen muziekcollectie en internetradio),
filmpjes te kijken,
muziek te downloaden (limewire),
En als belangrijkste, ik ontwikkel natuurlijk websites in php, dus er moet wel een (goede) linux php editor zijn. Maar aangezien er hier ook linux fanaten rondhangen, zal dat denk ik geen probleem zijn.
Ook maak ik nogal eens gebruik van Photoshop/Paint om afbeeldingen voor websites te ontwerpen.
Is er voor Linux ook soortgelijke software beschikbaar?
En zeker ook niet belangrijk, ik gebruik software van Dymo die ik dagelijks gebruik voor zakelijke doeleinden om etiketten te printen, deze moet op Linux ook zeker nog werken (Wine ?)
Voor al die doeleinden zijn programma's beschikbaar. Internetten kan je uiteraard met Firefox of Opera, of een van de vele andere browsers. Email-clients zijn er ook; persoonlijk ben ik erg te spreken over Thunderbird. Muziek en films zijn wat lastiger in sommige distributies vanwege rechten die op sommige codeertechnieken liggen, maar kan je wel zelf installeren. Op internet zijn tutorials voor de distributie van jouw keuze te vinden. Voor mijn muziekcollectie gebruik ik Amarok, maar er zijn ook andere goede spelers te vinden. Voor films is Mplayer een goeie, evt. met een grafische schil eromheen. Limewire is ook beschikbaar voor Linux, en torrentclients zijn er ook in overvloede. PHP Editor staat op de nieuwspagina; Eclipse dus, maar er zijn ook zat andere beschikbaar. The Gimp is een bekende opensource variant van Photoshop, iets lastiger werken maar wel veel opties. Dymo labeling software weet ik niet zeker of het werkt onder Wine (dat zou je eerst moeten testen), maar ik denk dat er wel een linux guru is die die software ook moet gebruiken, en er een linux-programma voor heeft geschreven. Dat zou je even uit moeten zoeken.
Daarnaast zou ik ook niet weten hoe ik Linux en Windows naast elkaar kan installeren en hoe ik Windows later eventueel verwijder zonder Linux 'aan te tasten'.
Linux cd/dvd erin gooien en vaak stelt hij dan zelf voor om de Windows partitie iets te verkleinen zodat er ruimte vrijkomt om Linux op te installeren. dan krijg je dus vanzelf een dual boot en je raakt - als het goed gaat - geen gegevens kwijt. Windows kan je later verwijderen door de partitie opnieuw te formatteren (althans, zo heb ik het gedaan en dat werkte). Linux kan je uiteraard ook verwijderen. Wel even backuppen natuurlijk ;)
Over de distributie zit ik te twijfelen tussen Fedora en Xubuntu.
Fedora omdat ik daar de commando's al grotendeels van ken omdat ik die gebruik op mijn server.
Xubuntu omdat dit bijzonder snel zou zijn, nu heb ik geen langzame pc, maar ik vind het bijzonder prettig als mijn computer vlot reageert.
Voor een geschikte distributie kun je ook hier kijken. Ikzelf draai SuSE Linux 10.1 en Debian Etch, waarbij ik de voorkeur geef aan de laatste. Commando's zouden overigens grotendeels hetzelfde moeten zijn.
[edit]Zo te zien kan je onder Linux ook Dymo labeling gebruiken met behulp van CUPS (printer software), dus dat zou moeten lukken in principe. (bron)[/edit]
Googlen op "Windows+Linux+equivalents" geeft ook goed bruikbare lijsten van Linux programma's die (in grote lijnen) hetzelfde doen als programma's die onder Windows draaien.
Misschien is het een idee om het eerst in bijv VMWare uit te proberen.
Kan je een heleboel prutsen zonder echt schade aan te richten.