Hey,

Ik ben nu bezig om OOP te leren zoals je het echt zou moeten gebruiken. Geen classes met enkel proceduele code maar dingen echt als objecten zien.

Ik wil een gastenboek gaan maken volgens het MVC model. Ik heb nu het hele DB gedeelte(DB interface, DB class en 3 SQL classes(MySQL, MySQLi, PgSQL)) en de systemExceptionclass af.
Ook heb ik een mappenstructuur gemaakt:
* Includes
- Interfaces
- Classes
- Models
- Views
- Controllers
- JavaScript
- Styles
*
index.php
.htaccess

Nu heb ik hierover enkele vragen:
- Hoe moet ik een control-, model- en viewclass maken voor dat gastenboek?

- Ik heb eraan gedacht om een class Message te maken, dus elk bericht als een object. Dit lijkt mij toch niet helemaal de beste oplossing. Klopt dat?

- Hoe pak ik het aan met een TPL parser? Een TPL parser gebruiken zoals bijvoorbeeld Smarty, Template Power of er zelf 1 maken?

PS
Ik heb "CodeIgniter" en het "Zend Framework" beide bekeken en ik werd er niet veel wijzer van. Wel heb ik nu dit:

Class: guestbookController:
addMessage
editMessage
deleteMessage
getMessages
getAllMessages

Class: guestbookModel:

Class: guestbookView:

Maar verder kom ik helaas niet.....

Alvast bedankt!
Bedankt! En nog even die PDO vraag, "Ik heb mijn eigen Exceptionclass gemaakt, hoe kan ik die gebruiken i.p.v. een PDO Exception?".
PDO heeft meerdere Exception-klassen, en ik weet niet of je die zonder problemen kan aanpassen. Wat je wel kan doen is PDO extenden en alle methods 'overschrijven' waarbij je de PDO exceptions binnen de method zelf opvangt, en je eigen vervolgens gooit. Maar dat lijkt mij een beetje vreemd.

Andere vraag: Waarom wil je je eigen exception-klasse gebruiken? Voor de display-functie die erin zit? Als het goed is is er maar 1 uitweg voor de Exception, maar 1 catch-blok waar hij uiteindelijk uit kan komen & naar de eindgebruiker zichtbaar gemaakt hoeft te worden. Het lijkt mij niet nodig om daar een functie voor te maken, aangezien je die maar 1 maal zal gebruiken. Je kan die code dan beter in dat catch-blok plaatsen.

Daarnaast, het voordeel van al de verschillende Exceptions is dat je selectief kan opvangen, en eventueel een alternatieve actie kan ondernemen.
heerlijk, snap der geen ene fuck van, hihi
wat een heerlijk taal gebruik:P
Johan Versteeg schreef op 03.10.2007 21:49
heerlijk, snap der geen ene fuck van, hihi
wat een heerlijk taal gebruik:P

Als je het wil begrijpen, vraag maar wat je niet begrijpt en ik doe mijn best het in Nijntje-taal uit te leggen.

Als je het gewoon leest voor het verdrijven van tijd, dan heb je geluk. Want je kan mijn verhaaltjes lezen zo vaak als je maar wilt, iedere keer zie je er weer iets anders staan, en snap je er nog geen zak van. Muhahahaha! >:)
@ Jelmer,
Sjit he, ik wist niet dat je meerdere Exceptions kon catchen met 1 try-block. HArtstikke bedankt! Dat helpt me een stuk opweg.

@ Johan,
Ik moet het ook eerst een paar keer lezen voordat ik snap wat Jelmer zegt hoor:P

Reageren