Ik heb thuis best vaak ruzie met m'n ouders en vaak over school. Ze denken dat ik echt niets doe, maar ik doe super veel, ze zijn gewoon bijna nooit thuis. Ik had voor m'n cito toets (eind toets van de basisschool) 550 (dat is de hoogste score). Ik ging naar een Havo/VWO school. Daar hebben we 3 jaar brugklas. Op de helft van het 3e jaar moeten we definitief gaan kiezen voor Havo of VWO, de 3 brugjaren waren gemengd. Ik stond op rapporten vaak gemiddeld hoger dan een 6,7 (minimale gemiddelde om naar het VWO door te kunnen), maar dit jaar moeten we meer lesuren maken. Op onze school is dat helemaal niet nodig, er valt nooit wat uit. Maar daardoor zijn er nu 4 korte periodes ipv 3 lange. Dat is heel vervelend, want je kunt je punt bijna niet ophalen omdat je vaak maar 1 proefwerk hebt wat je rapport punt vorm. Ik weet niet wat ik later wil gaan doen. Maar vandaag hadden we een soort beroepskeuzetest. Daar kwam uit dat ik iets met ICT moest gaan doen. Dat had ik zelf ook al in gedacht omdat me dat altijd al heeft geboeid. Ik klikte aan wat je dan allemaal kunt gaan doen en wat voor opleidingen je nodig hebt. Zoals het er nu naar uit ziet kan ik door die korte periodes niet naar het VWO (als ik naar het VWO kan krijg ik een hele mooie computer met alles er op en er aan). Maar vandaag na die test kwam ik er achter dat het me wel heel leuk lijkt om een soort netwerk beheerder te worden voor verschillende bedrijven, dus dat je configuraties maakt voor hele netwerken en netwerken onderhoudt. Daar heb je alleen Havo voor nodig en dat is een HBO opleiding van 4 jaar. Toen ik het thuis vertelde werd er meteen gezegt dat HBO niet goed is enzo. Later was het zo dat als ik Havo deed en daarna die HBO opleiding ipv het VWO en daarna het WO mijn HBO opleiding niet vanuit huis betaald zou worden, een WO opleiding wèl. Ik vind dit erg misselijk want daarmee dwingen m'n ouders mij om het VWO te doen, en dat is best lastig nou voor mij, ik heb ook nog dyslexie.
Ik weet nou niet wat ik moet doen. Ik praat er eigenlijk met niemand over, ik heb soms heel erg verdriet over dat over alles hier thuis zo'n ruzie gemaakt moet worden. Ik vertel het tegen niemand, één persoon weet het, charlotte, met haar kan ik goed praten.
Sorry voor het lange verhaal, ik zit er erg mee.
27 views