Mijn vader is jurist. Hij zegt dat een email geldig is als bewijs in een zaak. Maar ik kan gewoon van iemands email adres een mailtje sturen met PHP. Dus deze wet is dan 100% waardeloos en makkelijk te vervalsen.
nee hoor je vader heeft gelijk, alle vorm van schriftelijke en mondeling dingen, film materiaal alles kan in princiepe bewijsmateriaal zijn.
MAAR, er zijn wel regels. zo mochten vroeger foto's alleen maar in zwart/wit zijn. (of dat nog zo is weet ik niet exact).
EN er wordt per rechtzaak goed gekeken naar hoeveel bewijslast en bewijsstuk precies bijdraagt. Dat zijn allerlei regels voor, en het kan zijn dat er een deskundige moet komen die aangeeft of iets wel rechtsgeldig is of niet.
EN NOG VEEL BELANGRIJKER. het moet willig vervalsen van bewijs is ook een strafbaar feit en kan tot gevolg hebben dat een tegenpartij moet worden vrijgelaten omdat de rechter er niet zeker van zijn dat het bewijs echt is.
Maar dat had je vader vast ook wel kunnen uitleggen...
geef mijn is een goed voorbeeld waarin je dat zo kan doen dat het nooit meer te bewijzen is dat de jij de mail hebt verstuurd in plaats van de ander, ik bedoel er zijn log-files headers enz. allemaal dingen die het tegendeel kunnen bewijzen.
Alle vormen van correspondentie zijn juridisch geldig, je moet alleen wel kunnen aantonen of aannemelijk kunnen maken dat deze correspondentie daadwerkelijk tussen deze 2 personen plaats heeft gevonden. Bij e-mail is dit vaak lastig, vooral als een provider geen extra informatie verschaft.
Dit topic gaat overigens naar koffiehoek, dit heeft niets met servers te maken.