ik zou wel eens willen weten wat iedereen, de hobbyisten en professionals gebruiken om te php'en.

ikzelf ben net begonnen met php (paar maanden) en gebruik php designer 2008. werkt wel makkelijk voor mij, maar ik kan me voorstellen dat er nog veel meer moois op de markt is.

dus de vraag is: wat gebruik je en ben je er tevreden mee en wat raadt je aan?!

Decca

verplaatst naar koffiehoek
zend studio
dreamweaver
eclipse
netbeans
Zend Studio Professional, veruit de beste IDE voor PHP die ik ken. Een goede 2e keuze is Eclipse, dat is multifunctioneel gereedschap voor de professional. Gebruik ik eveneens, maar dan voor andere zaken dan PHP.

Een IDE is overigens wel aan te raden, alleen een editor is veel te beperkt en kost hierdoor veel meer tijd.
Zend Studio Professional (Probeer eerst eens de 30 dagen trial die te downloaden is op Zend.com
Dreamweaver (Sommige hogescholen/universiteiten bieden dit gratis aan)
Maar zoals pgFrank al zegt een IDE is aan te raden.
Zend Studio. Ik heb wel lang op Dreamweaver gewerkt, werkt ook heel lekker (o.a. een stuk beter qua color coding), maar Dreamweaver geeft soms rare exceptions waardoor de hele code van een bestand 3x verloren is gegaan, hierdoor kan ik nooit meer Dreamweaver gebruiken, dat is te gevaarlijk. Verder heeft Zend Studio het Zend Framework ingebouwd, dat is voor mij handig, en kan het code analyseren en debuggen (die opties zijn voor mij verder niet echt nuttig, nooit nodig eigenlijk).

Verder is Eclipse uiteraard ook goed zoals al gezegd is.
Dreamweaver en ik ben er tevreden mee

Let op: Dreamweaver is geen IDE en dus nogal beperkt in het gebruik voor PHP.
pgFrank schreef op 27.11.2007 13:18
Let op: Dreamweaver is geen IDE en dus nogal beperkt in het gebruik voor PHP.
Dan heb je het denk ik nooit gebruikt Frank. Er zit geen debugger in en geen code analyzer. Ikzelf heb die bijvoorbeeld nooit nodig dus dan heb je al geen beperkingen. Ja misschien de PHPdocumentor, maar ik denk dat iedereen dat ook uit z'n hoofd doet. De color coding van Dreamweaver is wel vele malen beter, veel leesbaarder dan Zend Studio en ook de code hints zijn gewoon aanwezig en alles is te customizen. Beetje makkelijk gezegd dus dat het beperkt is, in de praktijk valt het mee vind ik.

Overigens is Zend wel beter en het is een IDE waardoor je ook in de toekomst meer kan verwachten en je toch alles aan boord hebt.
Het is inderdaad al weer even geleden dat ik met DW in PHP heb liggen rommelen. De DW-versie die ik hier heb, kent lang niet alle mogelijkheden die jij hier noemt.

Maar over de color coding in Zend gesproken, dat kun je zelf instellen, je kunt die kleuren en achtergrond kiezen die jij leuk vindt. Je kunt dus bv. dezelfde stijl hanteren als DW.
pgFrank schreef op 27.11.2007 13:38
Het is inderdaad al weer even geleden dat ik met DW in PHP heb liggen rommelen. De DW-versie die ik hier heb, kent lang niet alle mogelijkheden die jij hier noemt.

Maar over de color coding in Zend gesproken, dat kun je zelf instellen, je kunt die kleuren en achtergrond kiezen die jij leuk vindt. Je kunt dus bv. dezelfde stijl hanteren als DW.
Ik weet dat je die zelf kunt instellen die kleuren, maar DW maakt onderscheid tussen veel meer dingen. Zo herkent het bijvoorbeeld superglobals (aparte kleur) en zo nog een heleboel dingen. Superglobals maakt dan niet zo veel uit als je object georienteerd bezig bent (ik zie nooit superglobals in mijn scripts), maar het maakt gewoon meer onderscheid dan alle andere editors. Of kun je in Zend ook regexes maken om dingen in je code apart te herkennen?
Ik gebruik:
-WAMP5
-Crimson editor
-Gimp(voor de plaatjes)

Reageren