Nu windows steeds meer foutmeldingen e.d. gaat geven na bijna 2 jaar draaien is mijn besluit definitief, ik stap over naar linux.

Maar om te voorkomen dat ik bepaalde dingen helemaal niet meer kan draaien wil ik er wel graag een dualboot systeem van maken waarbij Linux dan automatisch wordt opgestart en als ik windows wil starten, dat ik dan bij het opstarten door het drukken op een van de Fx toetsen het besturingssysteem kan selecteren.

Ik heb nog wel enkele vragen, ik hoop dat de linux experts hier mij daar verder mee kunnen helpen.
- ten eerste, hoe maak je een dualboot systeem waarbij 1 besturingssysteem automatisch als standaard wordt opgestart?
- Hoe zit het met de hardeschijf ruimte? Kun je de volledige hardeschijf bekijken? Daarmee bedoel ik dus vanuit Linux ook het windows gedeelte zien en vanuit Windows ook het Linux gedeelte zien?
- Ik heb twee fysieke harde schijven, wil er wellicht 3 van maken, maar dat is nog niet zeker, is het verstandig beide besturingssytemen op een aparte HD te zetten of kan het ook op een aparte partitie of maakt het niet uit?
- Ik wil momenteel voor Xubuntu gaan, dit zou vrij snel zijn en hele lage systeemeisen hebben, nu is mijn pc wel redelijk snel, maar dan heb ik in ieder de garantie dat mijn pc lekker snel is denk ik dan. Of raden jullie een andere distributie aan?
- Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Vraag 1: Wanneer je Linux installeert, detecteren de meeste distributies automatisch of zich al een Windows-systeem op de schijf bevindt. Op basis daarvan biedt het aan om een dualboot-systeem te maken of om de Windows-partitie te verwijderen. Automatisch opstarten van een bepaald systeem is vrij makkelijk, en kan ook naderhand nog gewijzigd worden (net als de keuzetijd voor het opstarten bv.) Gebruik LiLo of Grub als bootloader.

Vraag 2: Ligt aan bestandssysteem. Je kan vanuit Linux meestal wel een Windows-partitie lezen, maar er niet naar schrijven (indien NTFS, bij FAT32 kan je wel schrijven). Bij NTFS heb je een pakket nodig, zoals ntfs-3g. Vanuit Windows naar Linux is het wat lastiger, maar ook daarvoor zijn oplossingen.

Vraag 3: In mijn optiek maakt het niet zoveel uit waarop je het besturingssysteem zet. Het is wel handig om een partitie te maken voor de /home directory. Die kan je dan simpel backuppen en bij een eventuele upgrade van je besturingssysteem kan je over de bestaande installatie heen installeren, waarbij al je data in de home-directory behouden blijft. Voor de core-installatie heb je ook niet zoveel nodig, zo'n 10GB hooguit.

Vraag 4: Xubuntu gebruikt Xfce, Ubuntu gebruikt Gnome en Kubuntu gebruikt KDE als grafische schil. Het ligt aan je voorkeur, maar veel programma's zijn gebaseerd op KDE. KDE is ook makkelijker te customizen dan bv. Gnome. Die laatste is juist wat gebruiksvriendelijker. Ubuntu en dergelijke zijn gebaseerd op Debian, vind ikzelf wel een mooie distributie, erg stabiel. Momenteel gebruik ik ook SuSE, wat meer geschikt is voor de beginner denk ik. Maar ook dat is een kwestie van uitproberen.

Vraag 5: Ondersteuning van hardware is wel het belangrijkste denk ik. Niet alles werkt meteen, maar voor veel problemen zijn ook wel oplossingen te vinden. Wanneer je installeert wordt de meeste hardware waarschijnlijk wel gevonden, zeker bij een wat ouder systeem en bij stabielere distributies.

Veel succes ermee. Er zijn overigens ook goede linux-forums te vinden. Ikzelf kijk vaak op alleslinux.com

Reageren