Nu windows steeds meer foutmeldingen e.d. gaat geven na bijna 2 jaar draaien is mijn besluit definitief, ik stap over naar linux.
Maar om te voorkomen dat ik bepaalde dingen helemaal niet meer kan draaien wil ik er wel graag een dualboot systeem van maken waarbij Linux dan automatisch wordt opgestart en als ik windows wil starten, dat ik dan bij het opstarten door het drukken op een van de Fx toetsen het besturingssysteem kan selecteren.
Ik heb nog wel enkele vragen, ik hoop dat de linux experts hier mij daar verder mee kunnen helpen.
- ten eerste, hoe maak je een dualboot systeem waarbij 1 besturingssysteem automatisch als standaard wordt opgestart?
- Hoe zit het met de hardeschijf ruimte? Kun je de volledige hardeschijf bekijken? Daarmee bedoel ik dus vanuit Linux ook het windows gedeelte zien en vanuit Windows ook het Linux gedeelte zien?
- Ik heb twee fysieke harde schijven, wil er wellicht 3 van maken, maar dat is nog niet zeker, is het verstandig beide besturingssytemen op een aparte HD te zetten of kan het ook op een aparte partitie of maakt het niet uit?
- Ik wil momenteel voor Xubuntu gaan, dit zou vrij snel zijn en hele lage systeemeisen hebben, nu is mijn pc wel redelijk snel, maar dan heb ik in ieder de garantie dat mijn pc lekker snel is denk ik dan. Of raden jullie een andere distributie aan?
- Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
75 views