hallo,

ik vraag mij af hoe jullie dit zouden doen.
Je hebt een profiel. Mensen kunnen hun eigen achtergrond, kleuren en text etc wijzigen..Dit ga je niet in 1 tabel stoppen.

Hoe is de db structuur hiervan? Ik twijfel of het dit is
maar ja als je alleen een bg instelt zijn de andere veldje leeg

id | bg | textkleur | linkkleur | fontgrootte |
------------------------------------------------
1 |x.gif| 000 | 09F | 14

of moet je iets doen dat je alle aanpassingen ine en tabel zet en je zon soort tabel krijgt:

id | titel
----------
1 | bg
2 | textkleur
3 | linkleur
4 | fontgroote

user_id | layout_id | waarde

1 | 2 | 099
1 | 1 | x.gif

het enige is dan dat volgens mij het pvragen in het tweede vb langer duurt, maar minder ruimte kost?

wat denken jullie? een soort hyves dus
Dat hangt er vanaf. Als voor een layout altijd alle waarden (bg, textkleur, etc.) opgegeven moeten worden, kun je prima een tabel met layouts zoals in je eerste voorbeeld maken...

Wellicht dat je dan nog extra tabellen wilt hebben waar je bijvoorbeeld de mogelijke lettertypen en/of kleuren in zet.
Ik zou zelf gaan voor de volgende opstelling:

layout
id
gemaaktdoor
gedeeld
textkleur
linkkleur
....

profiel
id
layout
....

Zo kan je namelijk ook een aantal standaard layouts aanmaken waar gebruikers uit kunnen kiezen. Daarnaast kunnen ze layouts delen.
ok maar in het eerste voorbeeld als je een rits eigenschappen hebt en alleen een background neem zit je met misschien wel 30 lege velden..is niet echt optimaal toch
Gooi alles per lid in een apart stukje, en alle leden in een database.
edwin schreef op 08.12.2007 15:25
ok maar in het eerste voorbeeld als je een rits eigenschappen hebt en alleen een background neem zit je met misschien wel 30 lege velden..is niet echt optimaal toch
Dit is waar de 'default' waarde voor uitgevonden is. Vooral in het geval van een layout, moeten deze eigenschappen wel een waarde hebben dus als die niet door de gebruiker ingevuld zijn, geef je ze de standaardwaarde...
hmm maar dit zijn vooropgestelde lauouts..ze moeten net als bij hyves gewoon kunnen pimpen
Ja, dat kan toch ook? Ze maken hun eigen layout aan en kiezen bijvoorbeeld een andere bgcolor.

Dat ze alleen een bgcolor kiezen betekent niet dat de andere opties geen waarde moeten hebben. Als ze die niet veranderen, vul je daar gewoon de default waarde in, en dat trucje laat je natuurlijk over aan de database!

Reageren