Beste mensen. Sinds kort werk ik met opensuse, en dit bevalt mij erg goed. Maar, er zijn een aantal (simpele) dingen die mij niet lukken.

Ik kan nergens vinden waar ik de resolutie van mijn scherm kan instellen. Op dit moment is mijn resolutie 1024x768 (volgens mijn Compaq MV720) maar ik kan dit naar mijn weten nergens instellen. Ik heb een erg goede videokaart, nl een NVideo met 128 mb geheugen, en op windows trekt hij erg hoge en lage resoluties's.

Verder probeer ik al een dag of twee xmms te instaleren, maar ik vind nergens hoe dit zit.

Ik hoop dat men mij kan helpen

Met Vriendelijke Groet,
Thomas Postma
Kickstart Drive-In Show
NVidia driver moet je bij mijn weten apart handmatig installeren, of een speciale repository aan je packagemanager toevoegen. Sterker nog, ik zie dat het nog veel gemakkelijker kan!

Hetzelfde geldt voor XMMP. Als hij nog niet in je packagemanager staat, op zoek gaan naar een repository.
Ik gebruik ook OpenSuSE en bij mij staat standaard rechtsonder een applicatie om de screen resolution en de screen refresh rate in te stellen. Is die er niet bij jou? Anders zou het met SaX (System > Configuration > SaX2) ook moeten kunnen, of kijk in Yast.

XMMS zou ook standaard in je packetmanager moeten zitten. Let wel op dat je waarschijnlijk ook nog support moet installeren voor media zoals mp3, mpg etc. Dat heeft wat meer voeten in aarde vanwege licenties, en geldt ook voor andere programma's die muziek of video moeten afspelen. Ikzelf gebruik overigens Amarok als muziekspeler en ben daar érg tevreden over. Beter dan de Winamp-kloon XMMS imho. :)

Reageren