Het probleem met gif is niet dat het slecht is, voor echte 'plaatjes' dwz grafisch materiaal met veel gebruik van vlakken van exact dezelfde kleur (geen foto's zegmaar).
Helaas zaten er een paar erg vervelende patenten op gif, die er voor zorgen dat het in gratis software niet meer gebruikt worden. Gif voor de GD libary bestaat al niet meer sinds php 3. Gif ondersteund maar 256 kleuren (8bit kleuren) Dat is de reden om png over gif te gebruiken. PNG ondersteunt ook transparency dus geen reden meer voor gif. Verder ondersteund png ook alpha channels en is de compressie in de meeste gevallen beter dan gif.
Arend ik ken de voor en nadelen wel van .jpg, gif en png. Ik heb er enkel een probleem mee wanneer iemand botweg komt vertellen dat iets slecht is zonder verdere argumentatie. :os
Ik verkies ook png boven gif omdat png een veel hogere compressiegraad heeft zonder qualiteitsverlies. Maar, er is een serieuse maar aan. Wanneer je de transparantie gebruikt in png, zal 95% van de bezoekers op je site deze afbeeldingen zien met een grijze achtergrond. Alleen maar omdat ze IE gebruiken :o(
Dus, dan maar gif.
We kunnen Microsoft wel vragen om de ondersteuning van png in IE uit te breiden. KLIK