Ik heb een schijt hekel aan Windows (jullie ook waarschijnlijk), daarom wil ik wat anders.
Ik heb hier Ubuntu en kUbuntu liggen. Ik wil dus linux, maar weet nog niet welke (mag ook een andere zijn dan die twee). Maar voor ik die ga gebruiken, wat zijn de voor en nadelen en wat kan ik er (niet) mee?
Wat ik gebruik:
- Dreamweaver CS3
- Photoshop CS3
- Firefox 3 beta 2 & Firefox 2
- Opera (mag ook een plugin/weetikwat zijn voor firefox, net als IETab)
- Safari (zeflde geld voor Safari)
- MTA SA DM
- Deamon Tools
- COD4
- Newsleechers
- Quickpar
- Crysis
- Fraps
- Nog wat, maar dat is wat onbelangerijker
Omdat mijn pc onderhand dag en nacht aan staat wil er een een kleine test server van maken met USBWebserver (neem aan dat dat gewoon gaat op linux)
Dus heeft iemand een idee welke linux distributie ik moet nemen als ik al die programma's en games wil kunnen gebruiken. Graag ook een beetje grafisch er uit zien.
Verder wil ik mijn vista niet compleet verwijderen, ik wil graag al mijn bestanden ect verplaatsen naar een nieuwe partitie en daar ook vista op laten draaien in dualboot. Hoe kan ik dat gewoon over zetten? Dus dat Vista vanaf partitie J:\ draait?
Ik hoop dat ik snel een besluit kan nemen :) MVG, Tommy
Als je pc vista draait, zou ik voor OpenSuse KDE gaan. Dit lijkt er wel op, maar werkt wel heel anders. Verder moet je gewoon bedenken dat linux GEEN .exe draait, dus de meeste programma´s die jij noemde niet. Je moet opzoek gaan naar alternatieven. Newsleachers en firefox zijn al standaard, net als adobereader. verder moet je gewoon opzoek gaan naar alternatieven.
voor dreamweaver weet ik niet een linux alternatief maar voor photoshop kun je even naar GIMP kijken. Als ik jou was zou ik voor Ubuntu of Fedora Core gaan.
Hmm...als ik je lijstje zo zie zou ik bij Windows blijven. Linux is extreem slecht met ondersteuning van spellen (behalve hun eigen spelletjes natuurlijk, zoals Tuxracer en Bubble - die erg verslavend kunnen zijn). Je kan proberen of die spellen draaien onder Wine of een virtuele Windows met behulp van VMWare, maar ik geef je weinig kans; als het al draait zal het een stuk trager zijn.
Ik zou nu Debian nemen, omdat ik al wat langer met Linux werk. Als je begint, kan je een iets gebruiksvriendelijker distributie nemen zoals OpenSuSE of Ubuntu (op Debian gebaseerd). Als desktop omgeving zou ik dan KDE nemen, die is wat meer instelbaar dan Gnome.
Dualboot is gewoon mogelijk. Vrijwel iedere Linux-distributie herkent tijdens het installeren andere besturingssystemen en zal daarop reageren door te vragen of je die bestaande partities wilt verkleinen of overschrijven. Jij wilt dan natuurlijk verkleinen.
Grafisch gezien hangt het een beetje van je eisen af, maar je kan een heel gelikte desktop creëeren met 3D-besturing en al (door bv. Compiz te gebruiken). Mijn computer is daar echter veeeeeeuuuuuuuuuhste traag voor (maar die is dan ook al een jaar of 7) :)
Wat ik gebruik:
- Dreamweaver CS3 Diverse editors
- Photoshop CS3 The GIMP/GIMPShop
- Firefox 3 beta 2 & Firefox 2Firefox
- Opera (mag ook een plugin/weetikwat zijn voor firefox, net als IETab) Opera
- Safari (zeflde geld voor Safari) Geen alternatief bij mijn weten
- MTA SA DM Kan waarschijnlijk niet
- Deamon Tools Diverse alternatieven
- COD4 Kan waarschijnlijk niet
- Newsleechers Ongetwijfeld meerdere alternatieven
- Quickpar Niet bekend hiermee
- Crysis Kan waarschijnlijk niet
- Fraps Nooit een goed alternatief kunnen vinden
- Nog wat, maar dat is wat onbelangerijker
Er zijn op internet ook diverse lijsten te vinden met alternatieven voor Windows-software, Google bijvoorbeeld op "Windows+Linux+equivalents".
Ow ja, en wees bereid om wat meer tijd te steken in het oplossen problemen. Het zal vast eens voorkomen dat bepaalde hardware niet wordt ondersteund of moeilijk doet, en dan moet je wat meer werk verrichten. De meeste producten zijn toch voor Windows gemaakt en daarom installeert het onder Windows meestal wat makkelijker. Als je het eenmaal aan de praat krijgt, leer je daar echter wel veel van en je kan het wat meer naar je eigen smaak aanpassen allemaal. Succes! :)
Uhm, ik heb hier Kubuntu en Ubuntu liggen, ik zal Kubuntu eens dualbooten omdat die dus KDE heeft. Eigenlijk ben ik door jullie verhaal een beetje terug gekropen. Ik blijf denk ik toch bij vista, maar ik ga wat leuke tweaks en mods installeren om mijn pc lekker te belasten waarvoor hij bedoelt is.
Iemand leuke grafische ideeën die Vista lekker mooi maken?
En hebben jullie een idee hoe ik Vista kan skinnen?
Ik ben zelf ook begonnen met dualboot, dat is gewoon veilig: je kan altijd terug naar Windows als je snel iets moet fixen bijvoorbeeld. Een tip, zorg er wel voor dat Linux als eerste opstart, anders kies je altijd voor het (in het begin makkelijkere) Windows.
Als je na verloop van tijd voldoende vertrouwen hebt, kan je Windows de deur uit doen. Wat ook wel handig is, is dat je er op let dat je documenten vanuit beide besturingssystemen beschikbaar zijn. Kies dus het juiste bestandssysteem!
ik zou gamen doen op windows(clean install) en de rest op Linux, CS3 werkt niet op linux(ook niet via WINE). verder COD4 zal wel draaien op linux(WINE) en GTA denk ik ook wel. Crysis misschien, niet zeker, en standaard aps zoals newsleecher zullen allemaal wel werken via wine. Opera, Firefox en IE4linux werken allemaal perfect op linux, Safari weet ik niet.
Uhm, ik heb hier Kubuntu en Ubuntu liggen, ik zal Kubuntu eens dualbooten omdat die dus KDE heeft. Eigenlijk ben ik door jullie verhaal een beetje terug gekropen. Ik blijf denk ik toch bij vista, maar ik ga wat leuke tweaks en mods installeren om mijn pc lekker te belasten waarvoor hij bedoelt is.
Iemand leuke grafische ideeën die Vista lekker mooi maken?
En hebben jullie een idee hoe ik Vista kan skinnen?
Waarom vista skins gaan geven? Gaat het alleen maar trager van lopen, en het is al niet het snelste besturingssysteem... Heb windows in het verleden ook wel gebasht, maar vanwege gebruikersgemak en ondersteuning (laptop met wifi, windows mobile smartphone, synchen met agenda van werk enz.) zit ik toch weer op windows xp pro.
Wat zijn eigenlijk de redenen dat je had willen overstappen, je vind het wel een klotebesturingssysteem maar waarom??