Ik ben bezig met het maken van een website, maar ik zit een beetje te twijfelen over de manier hoe ik dit nu het beste kan opbouwen. Ik weet in ieder geval al dat ik ervoor moet zorgen dat ik eerst de gegevens moet controleren op juistheid, daarna de gegevens moet verwerken en als laatste pas de output naar het scherm moet schrijven. Dit ga ik dus ook zeker proberen te doen.
Ik stuit echter nog op iets lastigs. Hopelijk voor jullie niet lastig, zodat jullie mij kunnen helpen. ;-) Ik ben voor mijn PHP leerproces al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een soort van webshop. De opbouw van de pagina's heb ik nu als volgt:
Header.php
Hierin staat de HTML (en ook wat) PHP code die ervoor zorgt dat de header (bovenkant) van de pagina goed geladen wordt.
Index.php
Hierin wordt afhankelijk van de pagina een bestand geinclude. Als alleen www.site.nl/index.php?cat=boeken is gezet wordt categorie.php geinclude, als www.site.nl/index.php?cat=boeken&subcat=woordenboeken is gezet wordt subcategorie.php geinclude en als www.site.nl/index.php?cat=boeken&subcat=woordenboeken&product=van-dale is gezet wordt product.php geinclude
Footer.php
Hierin staat de HTML (en ook wat) PHP code die ervoor zorgt dat de footer (onderkant) van de pagina goed geladen wordt.
Categorie.php
Hierin staat dus de benodigde code voor het tonen van de categorieen.
Subcategorie.php
Hierin staat dus de benodigde code voor het tonen van de subcategorieen.
Product.php
Hierin staat dus de benodigde code voor het tonen van de producten.
Is dit dus een goede manier van werken? Iets zeg mij van niet, want op deze manier krijg ik in categorie.php, subcategorie.php en product.php best veel dezelfde code. Hierdoor is het eventuele aanpassen van de site best omslachtig lijkt mij zo. Deze drie pagina's verschillen wel een klein beetje wat de lay-out betreft, maar niet heel erg veel. Kan ik het dus beter op een andere manier doen? Dat ik bijvoorbeeld in plaats van de categorie.php, subcategorie.php en product.php ze alle drie in 1 bestand verwerk zodat code niet weleens dubbel wordt geplaatst?
Ik hoop dat jullie mij hier een goed antwoord op kunnen geven. Ik wil het zoals jullie denk wel begrijpen namelijk op de goede manier leren. Alvast bedankt! :-)
698 views