hoe kan ik controleren of er wel iets met POST is meegekomen met een form submit?

stel ik heb 100+ waarden (mogelijk) hoe kan ik dan checken of er wel iets is gepost (1 of meer waarden ingevuld)

een paar waarden of meer checken lukt wel, maar als het een paar honderd of meer worden is het andere koek

Dimitri
Met een foreach-lus kun je eenvoudig de array $_POST doorlopen. Binnen de lus kun je dan jouw controles uitvoeren.

Ps. Een formulier met meer dan 100 velden? Ben blij dat ik deze niet hoef in te vullen...
In HTML kun je een array maken van velden.

Dat doe je zo:

<input name="velden[]" type="text" />
<input name="velden[]" type="text" />

je zou ook dit kunnen doen:

<input name="velden[veld1]" type="text" />
<input name="velden[veld2]" type="text" />

Hier mee kun je kijken wat het resultaat is:
<?php
if( $_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST' )
{
print_r($_POST);
}
?>

Nu kun je met een foreach lus door alle velden gaan.

Allereerst door te controleren of er überhaupt wel iets gepost is:
<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST')
?>
Verder zou je met een foreach-loop de $_POST array kunnen doorlopen en met empty() kunnen controleren of alle waarden ingevuld zijn. Een betrouwbaardere manier die ik zelf gebruik, is een array met alle formuliervelden. Deze doorloop je vervolgens en je controleert van elk veld of er een waarde in de POST array aanwezig is.

Uigebreide formuliercontrole

Hier zie je een voorbeeld van die manier...
@Martijn: Waarom zou je in html nog eens een array willen aanmaken? Dat doe je alleen wanneer de zaken bij elkaar horen, anders niet. $_POST is al een array, vergeet dat niet.
$_POST is al een array, vergeet dat niet.

Oo dat was ik vergeten, idd ;P

Als je 100 velden hebt dat kan het niet anders of je hebt groepjes van velden.
het formulier heb ik al, en die is om een hele lijst van waarden snel in te vullen.

maar met deze informatie kan ik wel werken, iedereen bedankt voor de response!

Dimitri

Reageren