Hoi,

ik ben een klein forumpje aan het maken. Daarbij heb ik dus een pagina om de topics te laten zien voor een bepaalde forum.

Alle berichten van het forum staan in de tabel forumposts en alle berichten waarbij ouder NULL is worden ge-echot als topics.

Nu wil ik dus zorgen dat de topic waarop het meeste recent is gereageert bovenaan komt en dan steeds verder naar beneden (onder aan dus de minst recente).

Ik weet alleen niet hoe ik dit het beste kan doen, want als ik ORDER BY datum DESC doe dan sorteert ie op de datum van de topic start, en das niet de bedoeling.

Thanks!
niemand?
een tabelstructuur zou makkelijk zijn, maar er vanuit gaande dat je de reacties in een aparte tabel hebt staan moet je met een subquery werken om te bepalen a.d.h.v. die tweede tabel in welk topic de laatste reactie is geweest.
Zo zien mijn tabellen eruit:

tabel fora:
CREATE TABLE `fora` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `naam` varchar(32) NOT NULL default '',
  `volgorde` int(11) NOT NULL default '0',
  `ouder` int(11) default NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`),
  KEY `ouder` (`ouder`)
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=6 ;

CREATE TABLE `forumposts` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `titel` varchar(32) NOT NULL default '',
  `bericht` text NOT NULL,
  `auteur` int(11) default '0',
  `ouder` int(11) default NULL,
  `datum` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00',
  `forum` int(11) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`),
  KEY `auteur` (`auteur`),
  KEY `ouder` (`ouder`),
  KEY `forum` (`forum`)
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=7 ;
Normaal gesproken zou je in het geval van een forum altijd een aparte tabel voor je topics hebben. Een topic zal meestal namelijk nogal wat andere eigenschappen hebben dan een post in een topic...
Stel je dan voor dat ik beter nu meteen een aparte topics tabel maak? Nu kan het nog wel, erg ver ben ik nog niet.

[edit]Zal ik dan in de topics tabel het eerste bericht zetten van die topic of alleen de info (open/closed ect.)?[/edit]
De eerste post van een topic is ook gewoon een post, deze komt dus ook gewoon in de tabel met posts te staan. In de tabel met topics sla je alleen informatie op die specifiek is voor een topic, dus bijvoorbeeld de titel en de status van een topic.

Reageren