Ik ben bezig met inventariseren van software in het bedrijf. daarbij wil ik een overzicht hebben van bij wie de software is geïnstalleerd. nu heb ik een query gemaakt die in mysql wel werkt, maar bij het uitlezen in php doet hij het niet goed.

ik wil de software naam uit tabel software op het beeld zetten maar krijg de user naam uit de user tabel. ( beide rows heten naam )

hoe kan ik de goede tabel selecteren?

dit is de query:

$query="SELECT software.naam, software.versie, computers.pcnr, users.naam, users.achternaam
FROM pc_softw_inst,computers,users INNER JOIN software
ON pc_softw_inst.comp_key=computers.comp_key
AND pc_softw_inst.softw_key=software.softw_key
AND computers.user_id=users.user_id
WHERE pc_softw_inst.softw_key=$softw_id_row[softw_key]";
print ("<table>

<th></th>
<th></th>");

$connection = mysql_connect("tabelnaam");
$db = mysql_select_db("dbnaam", $connection);
$sql = mysql_query("SELECT rijen FROM tabelnaam");

while ($row = mysql_fetch_array($sql)) {

$rijnaam= $row["rijnaam"];

print ("</tr><tr>
<td bgcolor=#dddddd><h6>$rijnaam</h6></td>

</tr>");
}
print ("</table>");

bedoel je zoiets?? hiermee krijg je gewoon een lijst met alles uit de database je moet alleen nog even jouw gegevens erin zetten ;)
dat is het probleem niet.

ik ben gewoon begonnen met tabellen maken zonder er goed over na te denken. ik heb een tabel software met daarin naam en tabel users met naam

als ik print $row['naam'] doe dan krijg ik de waarde uit de tabel users. ik wil ook de waarde uit de tabel software hebben.. ik dacht dat het kon met $row[software.naam], maar dat wil niet.

ik kan het wel oplossen door een 2e query te maken, maar het zou mooi zijn als het kon met 1.
Heb het al gevonden..

heb een alias gegeven aan software.naam .

met $query="SELECT software.naam softnaam, ...

nu kan ik print $row['softnaam']; doen..

( jeej )
Er bestaat ook een SELECT <column> as softnaam, in sommige gevallen handiger.

Vaak gebruik ik zelf tabelspecifieke voorzetsels:
in een tabel producten hebben alle colommen het voorvoegsel 'prod_' bijvoorbeeld.
maar die van mij klopte toch ook ??
Mja, voor een ander probleem, als je goed leest is het fetchen van gegevens niet het probleem.
ik had gewoon een probleem dat ik 2 kolommen dezelfde naam heb gegeven en ze beide wou fetchen in 1 row.

bij mij wordt $row['naam'] altijd de waarde van users.naam .

Bedankt voor de hulp.

Reageren