Hoi,

Ik heb een pagina gemaakt waar ik wil dat er gegevens naar 1 tabel gestuurt worden, en tevens ook naar een relationship tabel, die gelinkt staat aan een andere weer :P
"Lekker duidelijk dit o.O"
't zal vast wel iets simpels zijn, maar ik ben radeloos :P

Maar ik heb zegmaar de tabel Tasks.
Die komt informatie in.
Dan heb ik de tabel competences.

Maar daartussen in zit Task_competences die de Id's met elkaar moet koppelen.

De code die ik nu heb is:

if ($db_connection)
{
mysql_query("INSERT INTO `portfolio_cms`.`tasks`
(
`task_id` ,
`task_name` ,
`task_description` ,
`task_public` ,
`task_start` ,
`task_end` ,
`task_first_edit` ,
`task_last_edit`
)
VALUES (
'$task_id', '$task_name', '$task_description', '$task_public' , NOW() , NOW() , NOW() , NOW())");

Maar die moet dus gekoppelt worden in task_competences aan competences.
Iemand een idee? :P
Allereerst heb je het hier niet over 'databases' maar over 'tabellen', daar zit een vrij groot verschil tussen...

Verder kun je na het uitvoeren van de INSERT query op de tasks tabel met behulp van mysql_insert_id() het id bepalen van het laatst ingevoerde record. Dit id kun je vervolgens weer gebruiken om een INSERT query op je koppeltabel uit te voeren.

ps. Sloop ook nog even die backticks uit je query, die zijn nergens voor nodig. En als je dat doet, haal dan ook nog even je variabelen buiten quotes...
4x NOW() ? Dat is dan 3x teveel, dat kan niet nodig zijn. Het klopt ook niet, je kunt niet editen op het moment dat iets wordt aangemaakt en een taak kan niet klaar zijn op het moment dat hij start. Dan was het geen taak...
@pgFrank
Dat gedeelte van die NOW() is ook nog niet klaar, Ik heb gewoon geprobeert met date (' .. Hier die dingen ') Alleen dan kreeg ik een foutmelding dat ik niet op de tijd van mijn computer kon vertrouwen ;_;

@Blanche
Sorry van die backticks, ben nog redelijk nieuw hierin en heb meteen een heel pak voor mn kiezen gekregen om een CMS te maken o.O
Maar ik zal het eerst eventjes proberen met mysql_insert_id() en dan kijken hoe dat gaat.

Dankjewel ^_^
Je hebt date() en date(). De ene komt uit PHP en de andere uit je database, dat zijn dus 2 verschillende functies. Wanneer jij in je database een datatype DATE of DATETIME gebruikt (goeie zaak, vooral zo houden), dan zul je dus het formaat yyyy-mm-dd moeten gebruiken (+ evt. de tijd). Hoe jij dat oplost, mag je zelf weten, maar dat is altijd het formaat dat je nodig hebt.

Zorg er verder voor dat je een keuze maakt wie de tijd bepaalt, PHP of de database. Gebruik dus altijd PHP of altijd de database om de tijd te bepalen, dan kunnen er geen vreemde verschillen ontstaan. Denk aan tijdzones, zomer-winter-tijd of een foutief ingestelde klok.

Reageren