Hallo,

Ik heb een vraagje. Het is wel een heel verhaal hoor. Kijk, ik ben op het moment bezig met een site. Op die site kan je allerlei freeware downloaden. Nu wil ik ook een zoekfunctie maken. Normaal is het zo dat een zoekmachine zijn gegevens uit een mysql tabel haalt. Maar heeft iemand misschien een idee hoe ik dat zou kunnen doen. Het idee is dus om voor iedere "download" een apparte pagina te maken. Net als bijvoorbeeld downloadstad.nl. Maar hoe zet ik dat soort gegevens nou in een mysq-tabel, zodat de zoekfunctie de gegevens daar uit kan halen?

Ik hoop dat jullie het snappen! Ik vind het nogal moeilijk uit te leggen.

Met vriendelijke groet,
Marcel van de Weerd
marcel schreef op 21.03.2008 22:42
Normaal is het zo dat een zoekmachine zijn gegevens uit een mysql tabel haalt.
De dag dat dit normaal is, maak ik mezelf van kant.

Er zijn gelukkig 1000-en-1 mogelijkheden om een zoekmachine te maken en er bestaan vele tientallen tot honderden verschillende soorten database, waarvan de meeste een héél stuk beter zijn dan MySQL!

Gelukkig wel zeg, dan hoef ik mezelf voorlopig niet van kant te maken... ;)

Maar goed, alle gekheid op een stokje, ben je eigenlijk wel bekend met databases? Daar lijkt het niet op, het is dan wellicht een goed idee om eens naar de SQL Beginners handleiding van Blanche te kijken. Daarnaast kan een tutorial over normaliseren (zie eveneens de tutorials) waarschijnlijk ook geen kwaad.

En mocht je echt eerst nog SQL willen/moeten leren, kijk dan eens naar PostgreSQL, dat leert een heel stuk makkelijker dan het rottige MySQL. Dan krijg je tenminste een foutmelding wanneer je iets fout doet. Wanneer je pgSQL onder de knie hebt, kun je zo overstappen op MySQL, dat heb je dan ook wel in 5 minuten onder de knie.
allereerst bedankt!

Ik heb een klein beetje ervaring met mysql. gegevens eruit halen enzo. Maar kunt weet u misschien een manier dat ik een zoekmachine kan maken die het content van mijn website doorzoekt? Bestaat dat?

SELECT
  *
FROM
  tabelnaam
WHERE
  kolomnaam = 'gezocht';

Dat is een heel simpel beginnetje, zodra het moeilijker wordt, zullen we toch het datamodel moeten kennen en moeten weten wat je zoekt en hoe je het wilt zoeken. Het draait uiteindelijk wel altijd om de WHERE met een = een LIKE of één van de andere opties die jouw database biedt. Zie daarvoor de handleiding.
oke bedankt. Ik ga aan de slag:)

Reageren