Hallo, ik ben van plan een soort webpagina te maken waarin artikelen kunnen worden gezet. En naar die andere artikelen kan natuurlijk onderling verwezen worden. Wat ik eigenlijk wil is:

Ik heb een tekst, hierin staat, 'je kan gebruik maken van PHP', nu heb ik een ander artikel met de titel PHP in een database, nu wil ik dat PHP automatisch herkend word als artikel en dat ik een link kan maken naar dat artikel, hoe doe ik dat?, en als ik nu een artikel bij maak met bijvoorbeeld de titel 'gebruiken' dat daar weer een automatisch een link van word gemaakt naar dat artikel (nu is dit een wat nutteloos voorbeeld maar het gaat om het idee).

Vriendelijk bedankt alvast

--
edit: Ik weet dat het zoeken is per woord maar hoe laat je PHP woord voor woord checken in de database
Ik zou een lijst maken van de woorden die je automatisch wilt laten linken (de, het, een e.d. zul je niet willen gebruiken). Deze dan in een array zetten met key=>link

En dan met een reguliere expressie de teksten vervangen door links voordat je ze output naar de browser.
ok, en hoe doe ik dat? per zin een array maken en deze per woord uitlezen en controleren of die in de database staat?
hoe kan ik dat doen met regexp in combinatie met MySQL
Lees wat Baarr zegt:
Maak een array aan:
<?php
$aLinken = array(
'woord1' => 'link1.php',
'woord2' => 'link2.php',
'woord3' => 'link3.php');

Vervolgens met een reguliere expressie de teksten doorzoeken naar de bovenstaande woorden en die vervangen door de link die gekoppeld is aan het bijbehorende woord.
ja daarmee kan ik de array handmatig invoeren, ik wil dat de tekst word gescant en de links uit de database worden gehaald. en ik weet ook niet echt hoe je een tekst zo kan doorlopen dat de woorden een voor een met een array word gecheckt, ik ben niet zo heel bekend met arrays.

dus:

Vraag 1: Hoe laat ik een tekst woord voor woord checken met titels in een database

Vraag 2: Hoe zorg ik ervoor dat vervolgens een link word aangemaakt naar het juiste artikel
*zucht* Ik wil niet alles gaan voorkauwen, maar dat wat ik net typte was een soort van voorbeeld hoe het (abstract) er uit gaat zien. Je laad dan namelijk de titels die in je database staan in, in zo'n array. Daarna kun je gaan werken met de al eerder genoemde reguliere expressie.
goed, ik heb mn best gedaan, ik heb gezocht naar die reguliere expressies, maar ik heb werkelijk waar geen idee hoe dat nu in de praktijk moet, ok het vullen van die array met titels lijkt me niet echt een probleem, ik vermoed dat dat een query is met gegevens uit de database die je ipv die link1 etc moet zetten, maar hoe ik dat nu in de praktijk doe met woorden opzoeken heb ik geen idee van

nouja, bedankt voor je hulp anyway

Reageren