Heey,
Voor de mensen die bij Pfcongrez zijn geweest, wat vonden jullie ervan?
Ik vond het erg leuk!
Hier een kort verslag van het congrez :)
En jammer dat ik niet alle phphulpers ben tegen gekomen. ;)
Verslag
En na 2 uur reizen kwamen we in maarssen aan, veel te vroeg, maarja :)
Gezellig dorpje, even gezeten en toen het tijd was naar het congres gebouw toegelopen
Uiteindelijk begon het dan toch.
Eerst presentatie was van ppk (Peter-Paul Kock). De javascript guru van Nederland :) hij had een erg leuk verhaal over (even opzoeken...., ja kheb het) Over "unobstrusive javascript" dat wil zeggen, alles scheiden en geen aanames maken. Dus, je kan er niet vanuit gaan dat iedereen javascript heeft, je kan er niet vanuit gaan dat iedereen een muis gebruikt enz... Was erg interessant! :) Hij ging nog wat verder over dat je de html zo moest opbouwen dat het voor javascript en css duidelijk was, logisch maar hij legde het zo uit dat iedereen wel geleerd moet hebben. Kortom, eerste spreker was erg leuk om naar te luisteren.
2e presentatie ging over Marktplaats, hoe je toch met zo'n groot aantal bezoekers de site snel houdt en hoe je toch nieuwe functies kan bij verzinnen en alles schaalbaar houdt. Dat was erg interessant, alleen beetje moeilijk te volgen. Maar waar het op neer kwam was Cachen, alles cachen.
Pauze, beetje zitten praten met Harmen (hè ;) was leuk hè)
3e presentatie ging over Symfony framework
Dat was erg interessant, want hij legde uit hoe een framework werkte en hoe je dat kan gebruiken. Maar uiteindelijk ging het toch over Symfony, dat is een framework dat alles al in zich heeft en dat je met een YAML bestand een compleet beheer systeem maakt met frontend en backend, met een paar regels code.
Het zal best handig zijn, maar ik vond het erg omslachtig, ik zou mijn overzicht verliezen, maarja dat is mijn mening. Wat vond jij Harmen?
4e presentatie ging over Verbeteren van Code, hoe je hetzelfde kan doen met minder code. Dat was erg interessant. Ze gingen hier Hyves optimaliseren. Eerst gingen ze bekijken hoe erg de code van hyves dan wel niet is, en dat is erg, als je eens bekijkt. Ze gebruiken 3 libaries van Javascript en 3600 regels CSS. en 70 KB aan HTML. In de presentatie gingen ze het steeds kleiner maken. Uiteindelijk kwamen ze uit op 1 libary en 30KB html en 500 regels CSS. En dat scheelt natuurlijk een hele boel. Helemaal als hyves 200 miljoen pagina weergaves wil hebben. dan scheelt dat 1.9 TB per dag. maarja, hyves ziet dat niet ofzo? haha
Dat was de dag, daarna nog even gezellig gepraat en ik zal het iedereen aanraden, ik heb best wat geleerd. Maar je moet wel wat kennis al hebben, anders krijg je met erg veel termen te maken.
Als ik iets mis, dan hoor ik dat graag!
Wie waren er nog meer van phphulp?
gr Han
(nu weet iedereen er iets vanaf ;) )
798 views