Ik wil graag overstappen op Linux. Heeft hier ervaring met het ontwikkelen onder Linux uiteraard met Apache, PHP5 en MySQL5... Ik zenk zelf aan SUSE of vinden jullie dat er iets beters is?
Ik draai SuSE en Debian. SuSE is prima geschikt voor beginners.

Ontwikkelen gaat makkelijker dan op Windows zelfs! Je opent je software manager, vinkt de pakketjes aan die jij wilt hebben (Apache (incl. extensies), MySQL, PostgreSQL, PHP5, bla bla) en vervolgens worden ze gedownload en geinstalleerd. Daarna kan je Apache configureren (ook via Yast). PHP5 moet eventueel nog wel via een teksteditor gewijzigd worden (zelfde als op Windows).

Onder Debian is het misschien nog wel makkelijker, via de commandline met aptitude:
aptitude update
aptitude install Apache
aptitude install PHP5
aptitude install MySQL

Enige waar je rekening mee moet houden is dat er imho niet echt een fijn Photoshop alternatief is. Ik gebruik GIMP, heeft ook veel opties maar vind ikzelf een stuk minder lekker werken vanwege alle losse vensters (er schijnt een modificatie te zijn (Gimpshop) die hetzelfde uiterlijk heeft als Photoshop, maar die heb ik niet werkend kunnen krijgen).

Er zijn wel genoeg fijne (en gratis) editors onder Linux, o.a. Eclipse en Vi. Ik zou zeggen: gewoon proberen! Je kan natuurlijk ook eerst Linux náást je Windows installeren, zodat je altijd terug kan.

Reageren