Zijn jullie er bekend mee? Echt een keer leuk om naar te kijken!
Voor degene die het niet weten: Ruby on Rails is een framework geschreven in de programmeertaal Ruby. Het is speciaal geprogrammeerd om websites heel snel te programmeren.
Ik heb nu 1 dag ervaring en ik programmeer al sneller een website in RoR dan in PHP zonder een framework, dus zo moeilijk is het niet.
Voordelen die ik vandaag heb gezien zijn:
- Zonder het te weten ben je MVC aan het programmeren.
- Database migraties maken doormiddel van 1 regel code (dus nooit meer in phpmyadmin een database aanmaken)
- Database connectie is nog makkelijker dan in PHP
- Je kan zonder probleem van database wisselen en dan je database weer migreren (20 seconden werk) Dit is te vergelijken met Hibernating binnen Java(PDO is hier ook al beter in maar dan moet je alsnog je queries veranderen) Ook makkelijk naar PostgreSQL wisselen
- Ik heb vandaag genoeg CRUD(Create, Read, Update, Delete) onderdelen gemaakt en ik heb nog geen query gemaakt. (Dit is echt 1 druk op de knop werk)
- Restricties voor je database zijn heel makkelijk te maken (triggers en procedures ook) Er zijn ook al meteen acties aan de restricties te koppelen.
- Ajax toevoegen aan je applicatie is ook echt een minuut werk(voor een leek)
- Testen zit geintregeerd en je kan je applicatie heel makkelijk testen (unit test en nog een paar geloof ik)
- Ik heb het op mijn 3,5 jaar oude laptopje getest en het leek me aardig snel (ik weet niet hoe het met grote applicaties zit, maar het bedrijf waar ik werk zei dat het super snel zou gaan)
- Veel tutorials te vinden (voor linux,max en windows)
- Veel commando's om de views (html files) een stuk makkelijker te maken( forms, selectboxen, textfields, texteareas die automatisch neer worden gezet, en ze zijn nog super makkelijk te editen met css of met html ook)
- Het opzetten van een surver is VEEL makkelijker. Je hoeft geen config files aanpassen etc etc etc. (alleen database config file met welke server je gebruikt en daar de passwords van)
nadeel:: Er zijn niet zoveel providers die het ondersteunen, maarja ze zijn er wel dus gewoon goed zoeken.
Nog een nadeel: Ik kan nog niet zo goed in Ruby programmeren dus moet veel opzoeken bij dingen die ik makkelijk in PHP kan
Hier een tutorial filmpje voor de mensen die interesse hebben: http://media.rubyonrails.org/video/rails_take2_with_sound.mov
en
http://media.rubyonrails.org/video/flickr-rails-ajax.mov
en de website waar je alles kan downloaden: www.rubyonrails.org
Dit wilde ik even met jullie delen :) Ik heb 0,0 ervaring met een PHP framework dus ik kan het daar niet naast leggen.
546 views