ik zit een beetje met een probleem bij een query.
ik wil ophalen wat het nieuwste is uit 26 verschillende tabellen (die overgens wel allemaal dezelfde velden hebben) maar nu krijg ik dus de melding van ambiguous column.
ik weet dat dit op te lossen is door de tabellen een alias naam te geven.
maar aangezien ik veel tabellen heb is dit een beetje onbegonnen werk.
is er ook een makkelijkere manier om dit te doen?
wow 26 verschillende tabellen die allemaal dezelfde velden hebben? Dit riekt naar een verkeerd datamodel. Mag ik eens een klein opzetje zien van hoe en waarom?
@tommy
1 tabel is in de meeste gevallen ook een teken van dramamodel (lees: verkeerd dratamodel). Dat moet je dus ook niet doen.
@rold
google eens op normaliseren, leer en voer uit.
@crispijn
Ik zal het wat beter maken dit is 100% een verkeerd datamodel. In een database hoort geen redundante (dubbel) data en dus helemaal niet 26 maal.
het zijn voor elke letter in het alfabet een aparte tabel.
in elke tabel zijn de volgende velden aanweg:
id, (primary key, auto incr)
artiest,
track,
album,
path, (unique)
week,
month,
alltime,
time (timestamp)
het is in principe wel mogelijk om alles in 1 tabel te gooien maar dit is veel te onoverzichtelijk aangezien de grote hoeveelheid rijen die elke tabel bevat.
@kalle
het is sowieso geen verkeerd data model, er is geen enkele dubbele data te vinden...
jawel. de 'dubbele data' vormt zich in de velden die 26 zijn aangemaakt. Dit is dan nu ook direct een voorbeeld waarom dit niet de goede manier van werken is.
Wanneer je gewoon 1 tabel gebruikt in dit geval kan je altijd eenvoudig blijven sorteren en selecteren... Op deze manier en dat is reeds bewezen door je start post, dit topic.
@ terence
had je ook wel iets vriendelijker mogen zeggen..
en over dat ik er geen verstand van heb is ook wel erg snel bedacht, je weet niet eens wat ik doe dus waarom je daar over begint snap ik niet...