Ik vind hem in 1 woord geweldig! Ik heb nog geen "maars" kunnen vinden. Ik draai hier Leopard en Vista Ultimate, en heb er 4 gyg werkgeheugen in zitten. Mac OS X is altijd snel en alles reageert vloeiend. Ook bijvoorbeeld Exposé met 30 vensters open gaat zonder haperen. Op een normale MacBook begint hij wel te haperen wanneer je in de buurt komt van 10 venstertjes.
Games, onder Vista (waar ik overigens maar 3 van de 4 gyg werkgeheugen kan zien, ik draai een 32 bit Vista) gaan ook buitengewoon goed. Ver boven mijn verwachtingen toen ik hem kocht. Net nog Call of Duty 4 gespeeld. Gewoon op volledige resolutie (1440x900) en alles op medium met uitschieters naar high. Framerate is prima. Wat oudere spellen als Half-Life 2 (en de episodes) draaien vloeiend wanneer je alles op high zet. Ook Bioshock werkt goed, al kan ik die niet helemaal op high spelen. Dan zakt de framerate mij net iets te veel in. Schroef je dan een paar extraatjes terug, dan draait hij weer heerlijk en hij ziet er geweldig uit. Volgens mij haal ik een 5.9 in de Vista benchmark dinges.
Ik heb zelf eentje met een glimmend scherm genomen. Je kan ze ook krijgen met een mat scherm. Maar dat glimmende scherm is echt mooi. Vooral zwart ziet er heel mooi uit. Wanneer zie je nou zwart? Bijvoorbeeld bij de balken van widescreen films. Door dat glimmende oogt het net even wat scherper. En dat in combinatie met de LED achtergrondverlichting (die zo vel kan dat je in de zon kan zitten - letterlijk - en nog wat kan zien) is film kijken echt ge-wel-dig op mijn Mac.
Enige commentaar is het aantal usb poorten. Ik heb er maar 2. Maar voor zover ik het ding op m'n bureau gebruik (een laptop laat je echt wandelen) heb ik hier een harde schijf (voor Time Machine) met ingebakken USB switch. Op die manier kan ik 1 kabeltje erin proppen en ik heb meteen mijn muis, iPod en backup harde schijf aangekoppeld. Dus dat probleem loop ik zelden echt tegenaan.
Had ik al gezegd dat hij ook toetsenbordverlichting heeft? En dat hij naast al de features - camera, stereo geluid, digital audio (5.1 dus) uitgang, Firewire 800 (al zijn die schijven die dat ondersteunen relatief duur), DVI uitgang - hij er ook nog eens heel mooi uitziet? Ik durf te stellen dat er geen laptop is die netter is afgewerkt dan die van Apple. Geen naadjes, geen randjes, geen uitstekende stukjes, geen lelijk plastic en ook nog eens heerlijk dun. En hey, je hebt een lichtgevend Apple logo op de klep. Daar kan geen Dell of Acer tegenop >:)
Al met al een prima desktopvervanger naar mijn idee. Ik heb de 15" met als enige uitbreiding het glimmende scherm en er door mijzelf ingezet werkgeheugen. Werkgeheugen van Apple is veel te duur, maar voor 150 (?) euro heb je al 2 reepjes van 2 gyg DDR2700 SO-DIMM 667MHz wat het allemaal nog net even leuker maakt. Je moet wel heel wat open hebben staan wil je die vol krijgen.
Een vriend van me heeft een MacBook Pro ik vind het echt wel geweldig :-) Ik raad je wel aan om wel even goed na te denken over je keuze, ze zijn immers 2200 euro en dan moet je nog de assescoires. Ook raad ik je aan om een desktop switcher of iets dergelijks te nemen zodat je ook kan switchen tussen Mac en Windows. Wel hang hier weer een prijskaartje aan van een programma en een licensie voor windows xp/vista (XP kost 130 euro, maar wordt niet overal meer verkocht).
Ik heb de mijne voor 1500 (19% korting via school, ideaal) en verder geen accessoires. Stroomkabel zit erbij geleverd, en een muis heb je niet nodig. Ik speel zelfs Unreal Tournament met de trackpad >:) Niet dat ik dan win, maar dat is een ander verhaal. De trackpad is redelijk groot, en hij kan net als de iPhone/iPod Touch gestures aan. Zoomen en roteren kan via de trackpad, scrollen kon al langer (met 2 vingers in plaats van 1 naar boven en beneden)
Bootcamp is trouwens gratis (bootcamp heb je nodig om Windows op je Mac te zetten) en zit standaard op alle nieuwe macs. Je windows licentie moet je eigenlijk wel kopen... Of je pakt een oude windows licentie van bijvoorbeeld je vorige computer. Zo lang het maar XP of nieuwer is. Via VMWare Fusion of Parellels kan je Windows & Mac tegelijk draaien (denk aan Internet Explorer in je Dock) maar of het de moeite waard is... Internet Explorer kan je ook via Darwine + IE4Mac draaien en games binnen Fusion of Parellels is "minder prettig". Ik heb ze wel geprobeerd, maar vind het opnieuw opstarten rondje toch prettiger werken.
Ik heb hem ook. Ik heb het geheugen (4GB) op internet gekocht via een veilingsite.
Het is gewoon goed geheugen. En de kosten waren: €50,08 + verzendkosten!
Hiervoor heb ik een gewone MacBook gehad. Deze heb ik precies 5 maaden gehad en ik heb een klein maandje terug een MBP gekocht.
Waarom kocht ik de MBP terwijl ik pas net een MB had?
- Iets groter scherm
- Videokaart
- Vind hem mooier
Het gewicht is tussen de MB en de MBP scheelt geloof ik zo'n 200 gram. Dus qua gewicht moet ik niet echt meer meenemen naar school. Ik zelf vind deze toename verwaarloosbaar.
Het enigste minpunt wat ik gevonden heb is dat je de laptop niet te lang op schoot moet houden want hij wordt heel warm.
Maar die enkele keer dat ik hem schoot heb is toch nooit echt lang, maar toch jammer dat hij zo warm wordt.
Ik gebruik BootCamp niet, ik gebruik Parallels.
Voor de meeste Windows applicaties zijn goede vervangers beschikbaar of kan je deze applicatie wel in Mac OS draaien.
Het draadloze netwerk kaartje is goed. Ik heb ook de Airport Extreme en deze werken goed samen, het werkt ook goed met andere routers hoor!
Wat ik wel jammer van Apple vind is dat ze standaard steeds minder "extra's" toevoegen. De remote control zat er bijvoorbeeld niet meer bij, terwijl deze er 5 6 maanden geleden nog wel bij zat! Dit is ook zo met de iPods. Beetje jammer.
Ik heb het matte scherm en deze bevalt me super goed.
Mac OS X Leopard bevalt ook heel goed! Snel, logisch, vloeiend en ben nog niet echt tegen beperkingen aangelopen. Ik ben wel goed "bevriend" met de terminal, wat ik zelf toch zie als een goede eigenschap.
Het installeren en verwijderen van software is echt gemakkelijk! Het is namelijk gewoon het simpele sleur en pleur werk! Ben je er klaar mee? Pak het op, gooi het in de prullenbak en het is weg!
Iets wat ik in Leopard gelijk uitgeschakeld heb is de mogelijkheid dat de laptop zelf de verlichting van het beeldscherm regelt. Als er een deur open of dicht gaat gaat het beeld dus veranderen. Ik heb dit zelf als heel storend ervaren in de collegezalen.
De batterij bevalt me tot dusver ook goed, volgens Apple gaat hij op een 15 inch ongeveer 5 uur mee. Ik denk zelf dat dit een beetje te positief is van Apple. Maar 4 uur haal je er wel mee!
Het geluid van de interne speakers is redelijk, niet goed. Eerlijk gezegd heb ik hem nog niet aangesloten op boxen, dus die kwaliteit weet ik niet!
Wat ik ook super handig vind is de toestenbord verlichting.
Bij iedere willekeurige computerwinkel kan je het wel krijgen. In de handleiding (en op de Apple website, bij de specificaties van de laptop) staan welk geheugen je precies nodig hebt.
Erin zetten is ook niet lastig. Accu eruit klikken, met de schroevendraaier 2 kleine schroefjes losmaken en het klepje dat boven de accu zit eraf halen. Dan kan je de 2 reepjes er zo uitwippen, en de nieuwe twee erin duwen. Zodra je de contacten niet meer ziet zitten ze goed. Klepje er weer op, schroefjes er weer in, accu erin, en op de power-knop drukken. Mac OS X start op, je gaat naar het appeltje linksboven, klikt op "over deze Mac" en zie daar: