Hallo Php-helpers!!

Hoe is het met jullie? Ik hoop goed!
Ik heb een vraagje over hoe ik een bestaande website gemakkelijk zou kunnen aanpassen, mogelijk dmv het zetten van de gegevens in een database en/of het gebruik maken van een cms-systeem. Ik hoop daarbij dat deze topic dan ook in de juist forum zit, anders mag deze uiteraard naar het juiste forum verplaatst worden :)!

Maar het zit zo: ik ben de laatste tijd bezig voor een kennis van mij een nieuwe website te maken over schaakcomputers. Kijk maar op http://www.schaakcomputers.nl/schaakcomputers/ voor de webpagina waarover mijn vraag gaat. Het zit namelijk zo dat er steeds nieuwe schaakcomputers geplaatst hierop moeten worden, bijvoorbeeld een nieuwe computer bij het merk Audio-Sonic. Nu zou ik graag dit toevoegen van nieuwe items een stuk sneller en makkelijker willen maknen (dan alles veranderen in html), door middel van bijv deze gegevens in te voeren in een database of in een cms systeem. Ik ben opzich wel redelijk bedreven met Php en Mysql en CMS, maar zou geen enkel idee hebben hoe ik dit op zou kunnen lossen. Wat ik voor me zie is er in een cms-achtig systeem gewoon drie tekstvelden ingevuld hoeven te worden en dan op toevoegen geklikt kan worden.

Ik heb dit al geprobeerd met Joomla, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen en hoe ik dit in ieder geval makkelijker zou kunnen maken.

Heeft één van jullie mogelijk een idee hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen of waarmee ik dat zou doen. Gewoon als het ware om te beginnen, dan ben ik uiteraard verder zelf bereid de rest uit te vogelen (als het me lukt :P)!

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen? Mochten jullie verder nog vragen hebben of iets is niet duidelijk, dan hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt,

greetings, Stef

lees het verhaaltje van je eens terug, daaruit kan je de volgende gegevens noteren (voor de database opzet, dat is waar ik meestal mee begin):

schaakcomputer
- computerid
- merkid
- type
- invoerdatum

merken
- merkid
- naam

je kan zo een relatie leggen tussen deze 2 tabellen door merkid's te relateren.

Mijn vraag is hierbij dus ook, ken je al wat van SQL?
Ok, heel erg bedankt voor de snelle reactie!

Ja ik kan al wel een beetje van SQL, bijvoorbeeld de SELECT functie op een criterea, UPDATE en INSERT INTO. Ik heb hier vroeger wel wat meegespeeld, maar nog nooit echt vaak gebruik mee gemaakt.

Maar hoe kan ik dan bijvoorbeeld een nieuw iets toevoegen, en deze dan op alfatetische volgorde gerangschikt blijft en dan na het klikken erop, bij de nieuwe pagina de plaatjes (die variabel kunnen zijn qua aantal) kunnen worden weergegeven.

(ik zal iig al proberen of ik zon database kan maken als je aangeeft)
je zult eerst moeten opstellen wat voor voorwerpen je hebt (schaakcomputer, merk, foto's enzo)

dan ga je bedenken wat de eigenschappen zijn (naam, titel, enz.)

dan ga je kijken hoe de relaties tussen de voorwerpen ligt (kan een computer meerdere merken, of een merk hebben). aan de hand daarvan zul je misschien een koppel tabel nodig hebben.

je zult dus gaan moeten normaliseren, meer info vind je daarover hier
Ok heel erg bedankt!
Ik zal dat eerst gaan doorlezen, mocht ik dan nog vragen hebben dan laat ik het weten.

Reageren