Hallo allemaal,
Ik heb een, volgens mij een niet al te moeilijke vraag (oftewel dat hoop ik :P), over hoe ik gegevens uit een database in een rijtje maar wel één voor één kan weergeven. Ik zal het hieronder proberen met een makkelijk voorbeeldje (doe maar is voor de grap automerken :P) weer te geven.
Ik heb een tabel in een database met daarin de volgende automerken (nu nog even zonder gegevens):
Ferrari
Audi
Ferrari
Toyota
Nu roep ik met de mysql functie "SELECT DISTINCT merk FROM `auto` ORDER BY `merk`" alle automerken op, waarbij ze allemaal maar één keer worden weergegeven en netjes worden gesorteerd op alfabet.
Mijn code is dus nu:
<?php $query = "SELECT DISTINCT merk FROM `auto` ORDER BY `merk`";
$result = mysql_query($query);
while($row = mysql_fetch_assoc($result))
{
echo "$row[merk] <br>"; }
?>
Dit geeft dan ook netjes weer:
Audi
Ferrari
Toyota
Maar nu wil ik de code zo aanpassen dat er wel een rijtje gemaakt wordt, maar de resultaten wel één voor één worden weergeven, zodat ik er ook nog tekst tussen de merken kan plaatsen.
De code moet dan zo iets soortgelijks worden:
<?php $query = "SELECT DISTINCT merk FROM `auto` ORDER BY `merk`";
$result = mysql_query($query);
while($row = mysql_fetch_assoc($result))
$resultaat1 = $row[eerste merk in het rijtje] // dus audi
$resultaat2 = $row[tweede merk in het rijtje] // dus ferrari
$resultaat3 = $row[derde merk in het rijtje] // dus toyota
{
echo "$resultaat1 <br>";
echo "extra info over de eerste merk in het rijtje";
echo "$resultaat2 <br>";
echo "extra info over de tweede merk in het rijtje"; }
?>
Kan iemand mij helpen hoe ik dit op moet lossen. Het is me niet gelukt om dit op te lossen dmv een id veld in te voeren in de tabel, aangezien er zeer veel merken in komen te staan en merken er vele keren in voorkomen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
Alvast bedankt!
groetjes, Stef
703 views