Beste forumleden,

Ik zit met de volgende situatie:
Ik wil straks van mijn leden ( zeg 1000 leden ) toestaan dat ze foto's ( ~ 10 foto's van normale grootte ) kunnen uploaden naar mijn website.

Nu is mijn vraag:
Wat zijn de voordelen om deze in een database op te slaan tegenover het opslaan op een server die hiervoor wordt ingericht?

En de nadelen?

Hoop dat iemand me met dit probleem kan helpen !

Mvg,
Edwin
Als je veel ruimte hebt op je server, maak een map aan die pictures ofzo heet en laat ze het daar naar uploaden..
Bestanden opslaan in een database is over het algemeen geen goed idee. Een database wordt daardoor heel snel heel groot, iets dat de performance niet ten goede komt. Bovendien is een database, hoewel het mogelijk is, daar eigenlijk niet voor bedoeld.

De slimste aanpak is om het bestand fysiek op de server op te slaan en vervolgens in de database enkel de bestands (+ eventueel locatie) op te slaan.
kort gezegd zijn er (vrijwel) geen voordelen van het opslaan in je database. Ik zou in ieder geval niet weten wat.
Nadeel is dat je database erg groot en onhandelbaar wordt als je een keer moet gaan backuppen oid. Daarnaast wordt hij erg traag, zeker als jij er zo'n 10.000 foto's in wil gaan opslaan.

Je kunt zoals eerder voorgesteld beter een mapje aanmaken op je server, bijv. member_images genaamd, en daar al die foto's in opslaan.
Deze foto's hernoem je bij het uploaden en de nieuwe bestandsnaam zet je in een aparte tabel in je database samen met het bijbehorende userID. Zo kun je door middel van een query simpel de foto's die bij dat lid horen ophalen en weergeven.

Een database moet je zien als een databank waar je in principe alleen maar tekst op kan/moet slaan. Foto's en andere media zijn geen goed idee.
Je kunt zoals eerder voorgesteld beter een mapje aanmaken op je server, bijv. member_images genaamd, en daar al die foto's in opslaan.
Houdt er rekening mee dat te veel bestanden in 1 bepaalde map ook performance verlies gaat opleveren.

Ikzelf ben hier ook mee bezig geweest (zie dit topic) en wij hebben besloten om een maximum van 1000 bestanden per map te gebruiken.
Oke bedankt voor de snelle reacties!

Lijkt er op dat het de beste keuze is om het op de server op te slaan, en link bewaren naar de map en het bestand.

Maximum aantal bestanden per map is ook een leuk idee -> willen zeker geen performance problemen krijgen!en maakt niet uit in welke map het bestand staat -> als hij maar teruggekoppeld word naar de gebruiker..

nogmaals bedankt voor de ideeen!

Reageren