Ik had een vraagje; Stel je bent op een pagina, en er wordt via ajax een php pagina opgevraagt. De php pagina doet er 5 seconden over om een antwoord terug te sturen, maar na 2.5 seconden ga jij met je browser naar een andere pagina. Wordt de php pagina die jij opgeroepen hebt dan helemaal uitgevoerd?

Ik heb laatst een stukje over http headers gelezen, en daaruit beredeneer ik dat de server de request van de browser helemaal afmaakt: de browser roept die pagina op via Ajax, de server ontvangt dat en gaat dat uitvoeren. Ondertussen verlaat de browser de pagina, en even later is de server klaar en heeft de gehele php pagina uitgevoerd.

Ik weet alleen niet of mijn beredenering helemaal klopt, heeft iemand dit ooit getest of weet iemand er meer van?
Ik weet niet wat voor scriptje je wil uitvoeren, maar ook aan iets van 'loading' melding gedacht?
Dat klopt. Wanneer een pagina wordt aangeroepen en je vertrekt wordt de pagina toch helemaal uitgevoerd. Je kunt dit wel eens testen. maak een scriptje wat 10 seconde lang, iedere seconde de tijd naar een bestand schrijft en kijk wat je uiteindelijk in dat bestand hebt staan.
@ bas: ja, bijvoorbeeld bij het versturen van een formulier via ajax. Ik weet dat dit eigenlijk maar een fractie van een seconde meestal duurt... maar toch, ik wilde het meer even in het algemeen weten. Bijvoorbeeld als je server traag is, en het wel 3 seconden duurt en laat ook een loading melding zien, maar toch verlaat de bezoeker de pagina (voordat er wat terug ontvangen is), was ik benieuwd of de pagina dan toch volledig wordt uitgevoerd.

@ newbie: oke tnx, kan het idd wel een keer uitproberen ;)
De verbinding van de gebruiker is eerder traag dan de server(verbinding).
Tommy schreef op 24.07.2008 19:18
De verbinding van de gebruiker is eerder traag dan de server(verbinding).

Ja oke, ik heb het nu gewoon over stel dat de server wat langer duurt ;)

Reageren