na een aantal jaren te hebben ge phpt wil ik eigenlijk geowon echte software programeren. Ik heb wat eravring met delphi en java alleen das allebij niete cht mijn ding. Java omdat je eersta java moet instaleren en het mij niet precies genoeg is aangezien je altijd package vast zit en delphi was het ook niet. Nou las ik was over C. Hier heb ik totaal geen ervaring mee maarja. Weet iemand een goeie editor van C. Waar je gewoon formuliertje kan tekenen enzo. (net zoals lazarus voor deplhi) en het liefst natuurlijk free ware. Nou ik ben beneiuwd.
Probeer VC++ (visuel C++) ipv C. C is namelijk een vrij oude programmeer taal en niet object georiënteerd. Ook kun je met de standaard C++ niet echt gemakkelijk applicatie schrijven voor windows omdat je namelijk alles via de Win32 api moet schrijven, mocht je dit later toch nog willen dan raad ik je aan eerst VC++ te gaan leren en daarna de Win32Api erbij.
Hmm...ik zou dan toch eerst voor C gaan, of evt. C++ (alhoewel die een stuk lastiger is om te leren) en dan via de console. Later kan je al die grafische dingetjes erbij doen (het "Visual" gedeelte). Het wordt over het algemeen aangeraden om met C te beginnen, puur omdat die toegankelijker is en het een latere overstap naar C++ makkelijker maakt dan wanneer je direct met C++ zou beginnen.
Visual C++ is voor zover ik weet overigens alleen geschikt voor Windows. Mocht je later willen overstappen naar een ander besturingssysteem dan kan je dus alles gaan lopen porten of opnieuw schrijven. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Wat dat betreft kan je toch beter 'hardcore' C of C++ leren. En met PHP kan je toch ook wel redelijk 'echte' (definieer 'echt' eens) software schrijven, met PHP-GTK kan je grafische desktop applicaties schrijven en je kan bv. leuke daemons met PHP. Wanneer je tegen de grenzen van PHP aanloopt, kan je altijd nog naar een andere taal kijken.