ik zou graag willen dat mijn computer aan gaat als ik pauze heb (op school) want dan kan ik via extern bureaublad thuis computeren. ik mag namelijk niet de hele tijd mijn computer aan laten staan. heeft iemand een programma die mijn computer op kan starten om bijvoorbeeld 10.30.
Of je knutselt een houten vingertje die voor de aan-knop van je computer staat en dat in verbinding staat met een elektrisch kastje die op zijn beurt weer in verbinding staat met je telefoonlijn en als je dan naar je eigen nummer belt met een hekje erachter gaat ie aan.
De meeste moederborden hebben tegenwoordig wel een optie WakeOnLAN (WoL), WakeonRing etc. waarmee je met behulp van een code de computer aan kan zetten. Met WakeOnLAN kan je bv. op afstand je computer aanzetten doordat je een code (bestaande uit het MAC-adres van de op te starten pc) verstuurt naar het netwerk die via je router weer gebroadcast wordt over het LAN. Als de juiste netwerkkaart gevonden wordt (die 'luistert' ook als je pc uit staat) geeft die het signaal om op te starten. Bij WakeOnRing kan je een telefoontje plegen naar je moederbord. Misschien zijn er in de handel ook wel kaarten met een soort GSM-functionaliteit erop, die je computer op kunnen starten? Nog nooit tegengekomen, maar misschien wel een leuk idee voor de elektrotechnieker om zelf in elkaar te knutselen? :P
Veel moederborden hebben overigens ook een functie om dagelijks of eenmalig op een bepaalde tijd op te starten. Die van mij (Asus CUV4X-E van acht jaar oud) heeft die functie ook, de jouwe dus waarschijnlijk ook wel. Met een beetje geluk kan je dan ook de dagen selecteren waarop dat moet, zodat je in het weekend niet om half twee je bed uit wordt geknikkerd door je pc. Veel bedrijven starten hun pc's 's ochtends ook op die manier op.
Overigens ben ik op het moment bezig met een soort beheersysteempje waarmee je computer op afstand op kan starten vanwege een aantal servertjes die ik op afstand wil beheren (en ook om er gewoon mee te spelen). Mocht het ooit af zijn dan plaats ik het uiteraard hier in de scripts library :)