Ik heb ontdenkt dat pagina's inladen met ajax harstikke handig is, ook qua besparing van bandbreedte omdat je de pagina's niet telkens in totaal laat refreshen.

Nadeel wat ik ondervonden heb is dat de url dus ook niet mee veranderd. Opzich logisch, maar is hier een javascript oplossing voor? Een of andere property bijvoorbeeld waarmee je de url kunt veranderen zonder de pagina te refreshen?

Had al eens op via Google gezocht en een of ander javascript gevonden van een paar 100 regels. Zijn er geen simpelere oplossingen hiervoor?

@Jaws

Ik denk inderdaad dat dat niet mogelijk is. dat is ook niet nodig, omdat je de variabelen al met de ajax request meestuurd.

Het is overigens maar de vraag hoeveel bandbreedte het scheelt en of het zovele handiger is om met AJAX te gaan werken. Plaatjes/ CSS worden al gecached namelijk.
@Robert

Ja variabelen worden al mee gestuurd. Wou dit alleen toepassen om mensen te laten linken naar een specifieke pagina binnen de website. Wat nu dus niet kan.

Wellicht valt die besparing idd wel mee, maar vond het in theorie wel mooi klinken ;) Alleen jammer dat de praktijk anders is waardoor AJAX i.c.m. met een "gewone" dynamische site misschien toch niet zo handig is :(
AJAX is handig, maar alleen als je het goed aanpakt en efficient aanpakt.
Linken naar een bepaalde pagina kan wel, je kunt bijvoorbeeld zo doen:

//Niet getest!
loc = document.location.href;
splitted = loc.split("#");
pagina = splitted[1];
if(pagina == "contact")
{
  loadPage("contact");
}
elseif(pagina == "portfolio")
{
  loadPage("portfolio");
}

Dan moet je dus je linkjes naar de pagina portfolio #portfolio als href meegeven.
Ok, thx.
Zit wel wat bruikbaars tussen.
Jaws schreef op 03.08.2008 11:20
Ah ok op die manier, ga het eens proberen.

URLs aanpassen in de vorm van:
www.website.nl/?page=portfolio
www.website.nl/?page=contact

zal wel niet mogelijk zijn he?

Dit is zeker wel mogelijk. Als je gewoon page='' laadt en je maakt gebruik van AjaxRequests die verwijzen naar ?page=contact bijvoorbeeld, dan laadt je in de page='' de contact pagina in dmv AJAX. Alleen waarom zou je dit willen? Op het gebruik van een mp3 speler na die moet doorspelen, vind ik niet dat je AJAX als 'frames' moet gaan gebruiken.
@Bas:

Je begreep me verkeerd. Tuurlijk snap ik dat je d.m.v. GET ook variabelen door kan sturen aan script wat je via AJAX laadt.
Wat ik bedoelde was de URL aanpassen zonder refresh in dit formaat (GET vars).

Reageren