Hallo forummensen, ;-)
Ik zag op verschillende plekken bij reacties van scripts en tutorials rondom oop de namen CakePHP en Zend Framework naar voren komen! Wie weet wat dit inhoudt, waar het voor dient en eventueel een link naar een tutorial? Op de sites van deze twee kan ik er niet veel over vinden, en zelfs de almachtige Google lijkt me in de steek te laten....
CakePHP kent "The Bakery", een site met veel tutorials en nieuws over CakePHP. Die en de documentatie zouden je redelijk rap op gang moeten hebben. CakePHP is volgens mij het best gedocumenteerde framework voor PHP momenteel.
Zend Framework heeft nog wat kleine probleempjes met z'n documentatie. De quickstart-guide is berucht, en de documentatie loopt soms wat achter. Ik neem echter aan dat dit alleen geldt voor de nieuwere onderdelen, de basis zal redelijk goed. Gelukkig is er ook nog de wiki en zijn er genoeg webloggers bij Zend zelf en elders die gaan de weg alle quirks en bugs en problemen beschrijven en oplossen. En aangezien ZF behoorlijk populair is kan je er waarschijnlijk veel over terugvinden.
CakePHP kent "The Bakery", een site met veel tutorials en nieuws over CakePHP. Die en de documentatie zouden je redelijk rap op gang moeten hebben. CakePHP is volgens mij het best gedocumenteerde framework voor PHP momenteel.
Hmm... het symfony-framework is ook zo documenteerd...
?
Onbekende gebruiker
10-08-2008 12:51
Ik kan je niet echt CakePHP aanraden, omdat je al snel met PEAR bezig bent en veel moet configureren. Als je "de snelle hap" wenst, dan kan ik je zeer zeker CodeIgniter aanraden.
CodeIgniter is een erg makkelijk te gebruiken framework, met een lage instapdrempel. De documentatie is ook erg uitgebreid met veel voorbeelden en toelichtingen.
Bedankt voor alle reacties,
Ik ga nu CodeIgniter proberen en kijken of het me bevalt. Na de video tuts te hebben bekeken lijkt het me wel wat. Nog meer tips zijn natuurlijk altijd nog welkom... :)
Kohana is een 'fork' van CodeIgniter, geheel in PHP5 geschreven.
Deze schijnt iets sneller ontwikkeld te worden e.d. Maar lijkt veel op CodeIgniter. Persoonlijk zou ik aan deze de voorkeur geven omdat deze stricter OOP schijnt toe te passen.
Persoonlijk gebruik ik meestal Zend Framework, en heb ik geen ervaring met Kohana, maar deze lijkt me beter geprogrammeerd dan CI (waar ik wel wat ervaring mee heb)...
Ik heb een tijdje geleden cakephp geprobeerd. Het is erg makkelijk een snel op te zetten, maar de gedetailleerdere documentaties en tutorials lieten heel erg te wensen over, het is wel iets beter, maar nog steeds is ZF beter gedocumenteerd.
CodeIgniter en Symphony staan als de betere frameworks aangeschreven.
Ik heb toch ook wel slechte berichten gelezen over zf. Vooral de documentatie deze schijnt toch behoorlijk incompleet te zijn op bepaalde onderdelen. Ben er zelf echter weinig tegen aan gelopen dat, dat zo is. Wat ik bijvoorbeeld wel miste aan zf is een pagination class, deze zit er pas sinds v1.6 in en ik zou dat toch als een vereiste voor v1.0 zien eerlijk gezegd.
Overigens kun je tegenwoordig sneller een project opzetten voor zf door de zf tool te gebruiken, kan je zo via de commandline een project aan maken. De directory structuur, .htaccess etc etc wordt zo voor je gegenereerd.