hallo (voor de 2e en hopelijk laatste keer vandaag)

ik selecter dus een kolom uit mijn database (prijzen) en zou daar graag de som van weten. weet iemand hoe dit handig kan?

$sql = "SELECT prijs FROM bestel WHERE id='$id'"

er komen ongeveer 20 prijzen tevoorschijn...

ik denk dat dit met de while zal moetten maar heb geen idee hoe

thanx
Sum?
ik heb even gephp.net

en het is wss de functie array_sum(); die je bedoeld?

dan zou het zoiets zijn?

<?
$sql = "SELECT prijs FROM bestel WHERE id='$id'"
$result = mysql_query($sql)or die("MySQL Fout opgetreden:<br/><br/>".mysql_error());
$row = mysql_fetch_assoc($result);
$totaleprijs = array_sum($row);
?>

<?php
$sql = mysql_query("SELECT SUM(prijs) AS totaal FROM bestel WHERE id = '$id' ");
$sql = mysql_fetch_assoc($sql);
echo $sql['totaal'];
?>
Karl linkt notabene naar SUM voor mysql en niet naar array_sum() voor php ;).
sorry.. ik ken nog belange niet alle functies of sql opdrachten.. daarom vraag ik het hier :)

weer wat bijgeleerd :)

thanx

en oja het werkt :)
Als ik [php]array_sum[/php] bedoelde had ik wel een link naar array_sum gemaakt en niet naar een of andere goede tutorial...
oeps sorry hoor...

had zelf niet eens gezien dat het een link was
SELECT SUM(prijs) AS totaal FROM bestel WHERE id = '$id'
is overigens geen goede SQL. Als je SQL-valid querys maakt moet je een GROUP BY clausule meegeven.
GROUP OP 1 id dan ;). Lekkere groep van 1 record.
Eigenlijk zou SUM niet eens hoeven, want het ID komt toch maar 1x per tabel voor (als goed is...).
id was maar een voorbeeld ;) het gaat over producten van een bepaalde bestelling ;) zijn meerdere producten
Douwe M schreef op 29.08.2008 06:57
SELECT SUM(prijs) AS totaal FROM bestel WHERE id = '$id'
is overigens geen goede SQL. Als je SQL-valid querys maakt moet je een GROUP BY clausule meegeven.
En sinds wanneer is dat het geval? Genoemde query is namelijk helemaal correct.

Het wordt een ander verhaal wanneer je nog andere gegevens gaat opvragen, die zul je wel in de GROUP BY moeten opnemen. Zie de handleiding van een echte database, MySQL verzint de grootste onzin wanneer je het hebt over aggregate functies.

Reageren