Beste dames en heren van het PHPhulp forum,

Allereerst wil ik me voorstellen als Dennis Scholtheis. Ik ben een student aan het Friese Poort in Leeuwarden, doe daar een opleiding niveau 4 ICT-beheerder en ik loop nu stage als zodanig bij het AOC Friesland.

Binnenkort host deze school (de school waar ik stage loop) een symposium over tuinbouw. Daarvoor willen ze een inschrijfformulier hebben, die onder hun eigen domein aan hun site gehangen moet worden. Alle inschrijvingen willen ze graag in één Excel-bestand, zodat ze het verder kunnen bewerken en uit kunnen printen. Het liefst heb ik dit allemaal server-side, zodat na de uiterlijke datum van inschrijving het ene Excel-bestand naar de werkstations getrokken kan worden. Het mag dus ook zo zijn dat de SQL-database pas na die datum al zijn informatie in een .CSV of .XLS dumpt (als dat om te beginnen al mogelijk is).

Daar ik absoluut geen ervaring heb met SQL of zijn broeders, weet ik niet wat er allemaal kan en hoe ik dit aan moet pakken. Voor PHP doe ik op dit moment een zelfstudie, en ik heb al redelijk wat ervaring met Python en Basic. Daarom moet het PHP-gedeelte niet zo'n probleem vormen, maar ik heb 3 weken om dit tot een werkend product te brengen.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
3 weken, pfoef, dit moet in een uurtje toch wel eenvoudig in elkaar gezet kunnen worden.

Begin bij het begin en laat dat heel csv gebeuren even vallen, dat is veruit het eenvoudigste voor elkaar te krijgen (4 regels code). Laten we beginnen met een simpel (html) formulier en zorg ervoor dat je dat netjes in een database wegstopt (uiteraard eerst netjes de input controleren en eventueel meldingen teruggeven).

Heb je al ervaring? Met bijv. een gastenboek? Technisch gezien is dat namelijk eenzelfde principe dus begin daar eens mee.

Moeten mensen zich trouwens ook af kunnen melden? Net zo handig, anders heb je alsnog een berg administratie. Wellicht wil je dus ook in de toekomst een functie toevoegen dat de persoon na het registreren een e-mailtje krijgt om zich af te melden.
edit: is al gepost!
Wauw, wat een bult ondersteuning, en dat binnen zo'n korte tijd! Geweldig!
Goed, ik ben al een eindje, heb een test-form gemaakt in HTML, en de query wordt verwerkt door PHP en als HTML-stream in m'n browser gedumpt. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat de ingevoerde info op de form in m'n database komt?
Mijne dames en heren,

Naar advies van Arjan heb ik het csv-stukje eerst even laten vallen en heb ik met vallen en opstaan een succesvol aantal scriptjes gemaakt. Hier en daar knip&plakwerk, maar ik heb er veel van geleerd met behulp van de aanwezige tutorials. Wat ik gemaakt heb kunnen jullie downloaden van:

http://www.yousendit.com/download/bVlEK0duTWM3N0FLSkE9PQ

om vervolgens te bekijken met je favoriete editor. Hij dumpt de info prima naar mijn database.

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben, maar het is misschien handig voor uitleg aan andere mensen. Vooralsnog wou ik jullie hartelijk bedanken en wat mij betreft kan dit topic nu op slot!

Nogmaals bedankt!
-Dennis.

Reageren