Ik zit met een probleempje.
Ik heb een kleine website welke als een gallery dient, op sommige pagina's beginnen echter teveel foto's te komen om het te laden. Soms wel tot de 60mb per pagina. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dit vergt veel van het internet van de gebruiker en over het dataverkeer zullen we maar niet spreken.

Om dit probleem op te lossen ben ik op zoek naar een PHP/JS functie om deze foto's te verkleinen in grootte (niet px, maar kb). Een functie die er thumbnails van maakt en deze in een submap plaatst is een optie.
Of simpelweg een functie die de foto's wat verkleint en misschien zelfs de DPI kan wijzigen.

Ik zou graag van jullie horen of dit mogelijk is, hier opensource voor te vinden is.
Let op! Het gaat er dus om om zoveel mogelijk kwaliteit van de foto's te behouden en ze tegelijk zoveel mogelijk te verkleinen in bestandsgrootte.
http://nodstrum.com/2006/12/09/image-manipulation-using-php/

eerste hit op google. geeft je oa. thumbnail, quality reduce functies.

daarnaast ook nog een resize en rotate formule (mja die heb je dan niet nodig)

Probeer die reduce eens op 70 (zoals hij ook in zn example doet) en kijk hoeveel kleiner het bestand word en slechter de qualiteit ;)
Geweldig!
Bedankt, ik heb zelf ook op google gezocht maar ik heb waarschijnlijk toch verkeerde termen gebruikt. Ik kwam vooral thumbnailfuncties tegen die werken met de originele foto. Dit levert dus geen verkleining vd foto op.
"Reducing image file size with php".

ik geef toe er staat ook wat crap results bij maar daar heb ik op gezocht :)

Reageren