[edit]Topic moest eigenlijk in Koffie hoek staan![/edit]
Ik krijg weleens de vraag: "Doe je ook ASP?"
Antwoord: "Nee!"
- "Waarom niet?"
- "PHP is beter!"
- "Waarom?"
- "ASP(.net) en IIS zijn Microsoft!"
Ik wil nu toch eens een keer vreemd gaan met ASP om te ontdekken wat anders is, wat minder en wat (heel eventueel) beter.
Ik heb alleen slechte ervaringen gehad 5 jaar geleden toen ik IIS geïnstalleerd had op W2K om PHP te ontwikkelen. Een en al Virus- en andere ellende. IIS er weer afgegooid en de problemen waren opgelost.
Heeft iemand ervaring met IIS en dan vooral op gebied van veiligheid van de IIS versie van XP? Iemand andere nuttige tips/info?
als ik die vraag krijg, antwoord ik meestal met:
php is opensource en heeft een duidelijke handleiding. Bovendien kan ik daarvoor overal en nergens scripts vandaan halen.
Ook hoef ik niet een speciale module binnen windows te installeren, maar kan het door een klein programmaatje te downloaden (apache) en te laten draaien. Daarmee heb ik mijn hele omgeving vaak al.
Bovendien is php volledig platform onafhankelijk.
edit: en ik zit op een mac, dus iis zal niet zo makkelijk gaan.
?
Onbekende gebruiker
02-10-2008 23:50
- "ASP(.net) en IIS zijn Microsoft!"
Overtuigend argument! Vandaar dat het merendeel van alle pc's en een aanzienelijk deel van de servers op producten van Microsoft draait.
Bedenk even wat je wilt leren, ASP of ASP.Net 1 of 2/3
Als jij virus ellende krijgt van IIS doe je toch iets niet goed, het zit standaard in Windows. Ik zou eigenlijk zeggen firewall aan en alles lekker lokaal houden.
Overigens kan je PHP 4 of 5 of 6 prima icm met IIS tegelijk met ASP, ASP.Net 1 of 2/3 tegelijk draaien.
Sterker nog Microsoft en Zend en de PHP community werken de laatste jaren steeds intensiever samen om dit (nog) verder te verbeteren
Als jij virus ellende krijgt van IIS doe je toch iets niet goed
Deze ervaringen had ik zo'n 5 jaar geleden in combinatie met een familielid die mijn pc gebruikte voor MSN etc. Ik las ergens dat dit voor een deel te maken had met ISAPI.
Het is niet zo dat ik precies weet wat ik wil leren. Ik wil er achterkomen of ik met ASP dingen zou kunnen die ik met PHP nu niet kan.
Ik heb een klein beetje VB ervaring en een redelijke VBA ervaring. Dus het aanleren van VBScript moet geen probleem zijn.