Beste PHP-ers,
Ik ben een nieuweling wat betreft php, toch heb ik me er in gestort en ben nu bezig met het maken van een werkbonnen systeem. en het lukt me al aardig met behulp van de diverse cursussen en tuts die her en de online staan, echter ik wil het volgende maken, waarvan ik me niet voor kan stellen dat het in PHP niet kan, echter ik krijg het niet voor elkaar...
ter info:
De werkbonnen krijgen een status, bijvoorbeeld "voorbereiden" "in uitvoering" of "gesloten"...
de status is een nummeriek veld in mn werkbonnen tabel (mysql), een waarde 0, 1, 2 enz. vervolgens heb ik een tabel met daarin de status_id en status_label (de tekst die moet worden weergegeven), dit zo dat ik makkelijk statusnamen kan aanpassen toevoegen of verwijderen.
Nu ben ik een pagina aan het maken waarop ik de werkbon kan bewerken. ik wilde hierop een dropdownmenu maken met daarin alle waarden uit de tabel statussen en dan met als standaard waarde, de huidige status van de werkbon (het status_id uit de werkbon tabel)
ik heb het volgende gemaakt;
//status opzoeken
$sql_status = "SELECT * FROM status";
$res_status = mysql_query($sql_status);
//elders in de html
<select name="status">
<?php
while($row_status = mysql_fetch_array($res_status))
{
echo '<option value="'.$row_status['status_id'].'">'.$row_status[label].'</option>';
}
?>
</select>
echter hoe pak ik nu aan dat de juiste standaard waarde wordt geselecteerd.
hopelijk kan iemand me helpen??
Ik hoop ook dat mn bovenstaande uitleg en beetje duidelijk is, anders hoor ik dat graag en zal ik het proberen een beetje te verduidelijken
groeten
remco
521 views