beste php-ers

ben al heel de avond aan het tobben en kom er niet uit dus ik wilde graag een beroep doen op jullie hulp.

situatie:
op een formulier vul ik het eea aan gegevens in, via een INSERT Query voeg ik een nieuw record/rij toe aan mn tabel in de db.

ik geef in de insert query geen sleutel (werkbon_id) mee, die staat namelijk in de db op auto_increment, echter ik zou graag na dat de gebruiker op sumbit klikt een java alert willen geven met het werkbon_id, de auto_increment waarde...

ik heb al zitten klooien met een SQL opdracht die alle record op haalt uit de db en dan heel veel WHERE statments, maar ik kom er niet uit..

wie kan me het juiste zetje in de rug geven...
is er bijvoorbeeld een functie ofzo die de sleutel op haalt oid?
Met [php]mysql_insert_id[/php] kun je het laatst ingevoegde id ophalen. Ik raad je echter aan dat niet te gebruiken. Een autoincrement veld is uitsluitend van nut voor de database zelf, niet voor de user.
dank voor de reactie, het doet indd wat ik bedoelde...

ik voer een nieuwe werkbon in, het numer dat ik dan terug krijg is het unieke werkbon nummer, das toch makkelijk om daarvoor het sleutelveld te pakken?
die is automatisch uniek...
is automastisch uniek inderdaad, maar wat als iemand een specifieke opmaak wil voor zijn werkbonnummer? bijvoorbeeld <dag><maand><jaar><nummer> ???

Ik ben het met Jan eens dat het beter is om het unieke veld te gebruiken voor referenties in de database, maar niet daadwerkelijk als user output. In veel gevallen zal het best een werkbare oplossing opleveren, maar het kan je ook voor onvoorziene uitdagingen stellen.

Je kunt ook een extra veld 'werkbonnummer' toevoegen, en die UNIQUE maken, op die manier dwing je af dat je in de code zorgt dat hij uniek is, en kun je wel zelf bepalen wat voor data erin komt te staan.
ik begrijp jullie statement, echter ik heb met het normaliseren ervoor gekozen het zo op telossen. we zijn met het bonnummer ooit op 1 begonnen in een access applicatie. nu ben ik de applicatie aan het herschrijven in php en wilde de tabellen verder niet aanpassen...

iedergeval leuk dat jullie zo meedenken, bedankt! Alle (gegronde) kritiek is welkom!
Waarom zou je een melding willen geven dat werkbon_id #23123 is gemaakt, dat geeft toch geen enkele waarde? Gewoon een melding dat de werkbon gemaakt is zou voldoende zijn.
klopt, ben ik met je eens, echter ik wil aan de hand van het bonnr ook meteen de gebruiker door laten sturen naar de volgende pagina waarop ik een print knop heb, zodat ik de bon kan uit printen, die pagina haalt alle gegevens op uit de db aan de hand van het (sleutelveld) bonnr.

als ik het bonnr dan toch ik de code langs laat komen, dacht is wel netjes om em gelijk te laten zien...

Reageren