Ik heb een vraagje over rss informatie die word vrij gegeven.
Is het zo dat je alle rss informatie voor je eigen website mag gebruiken zolang je maar de bron noteert? Want je moet meestal toch door linken naar de daad werkelijke site om de echte informatie te lezen.
Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de uitgever is het niet toegestaan, informatie, beeldmateriaal en foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden via NU.nl op enigerlei wijze te verspreiden.
Maar of dat inhoudt dat je de koppen van de RSS feed, die doorverwijzen naar de werkelijke artikelen op nu.nl niet op een publieke website mag tonen durf ik zo niet te zeggen.
Als nu.nl zou ik kunnen redeneren dat wanneer ik de headlines lees op jouw site, ze niet meer op nu.nl komen en ik dus inkomsten misloop. Echter, ik heb RSS in de eerste plaats aangeboden, wat er juist voor bedoelt is mensen niet constant naar mijn voorpagina te hoeven leiden. In dat opzicht is er niet zo'n groot verschil tussen een RSS Reader en jouw publieke website mits jij niet inkomsten verwerft dankzij mijn nu.nl rss feed want dan is het een ander verhaal :)
En mijn disclaimer: Ik ben geen jurist, ik ben niet in de stof gedoken.
Jouw? Bezittelijk voornaamwoord? Ben ik jouw bezit? :p
RSS feeds mogen gewoon gebruikt worden, ook op andere sites. Dat is immers het doel van RSS. Je mag zelfs inkomsten verwerven met die RSS-feeds. Ook als jij een systeem ontwikkelt wat alle kopjes in de rubriek auto's op Marktplaats.nl en Speurders.nl uitleest, mag jij die gebruiken op je eigen site.
Wat niet mag, is dat je (al dan niet automatisch) de complete advertentie kopieert naar je eigen database. In dat geval maak je inbreuk op het databankenrecht. Daar zijn ook weer uitzonderingen op: stukken van bijvoorbeeld de Tweede Kamer of de rechtspraak (die hebben ook RSS-feeds) hebben geen auteursrecht en mogen daarom vrij verspreid worden.
Desalniettemin is het wel netjes om (altijd) de bron te vermelden, en - als je winst gaat maken met je systeem - de oorspronkelijke auteur op de hoogte te stellen daarvan.
Edit:
Alhoewel het auteursrecht en databankenrecht wel vrij specifiek is. Je maakt bv. geen inbreuk op het databankenrecht als je hier en daar artikelen kopieert en daarmee een eigen databank aanmaakt. Jouw databank wordt dan juist beschermd.
Edit 2:
Zie hier wat meer leesvoer. Overigens is intellectueel eigendom/auteursrecht/databankenrecht niet helemaal mijn vakgebied. Mocht je meer zekerheid willen hebben dan raad ik je aan je vraag eens te stellen op rechtenforum.nl