Beste mensen,

Ik zit met een probleempje met de xHtml valid standaard.
Ik heb hetvolgende:

<a href='' onclick=\"window.open('".$row['linko']."');\" title='".$data->name." ".$row['name']."'>".$data->name." ".$row['name']."</a>

Het liefst zou ik gewoon target="_blanc" gebruiken maar dat is niet xhtml valid. Nu zodra je dus in oa chrome en firefox rechtermuis op de link doet en dan openen in een nieuw tabblad/scherm dan opent hij gewoon de huidige page. De href dus, dezelfde pagina.
In de href ook de pagina opgeven waar hij heen moet helpt ook niet want als je er dan op klikt dan gaat hij naar die pagina en dat wil je ook niet.

Mvg Paul
Het is dan ook target="_blank", met een k. En dat is voor zover ik weet prima xhtml valid...
Ik heb het nogmaals getest en gevalideerd en ook nog even gegoogled maar het target attribute is er toch echt uit in xhtml
Robert_Deiman schreef op 25.10.2008 18:08
Niet XHTML strict blanche :)
Dat werd er dan ook niet bij gezegd ;-)

Maar goed, dan ga je dus al naar een Javascript oplossing toe om een nieuw window te openen...
Je kan ook bijv een rel="nofollow" mee geven. Als je naar een andere site gaat ofzo, en dit met javascript afvangen dat deze links in een nieuw venster (tabblad) worden geopend. Ik ben geen fan van onclick.
Je gebruikt window.open(). Daarbij kunnen drie argumenten gegeven worden:

window.open(url, naam, kenmerken);

De eerste, url, gebruik je al.
De tweede, naam, kan gezien worden als 'target'.
Het wordt dus iets als:
<?php
<a href="javascript:onclick=\"window.open('" . $row['linko'] . "', '_blank');\"" title='" . $data->name . " " . $row['name'] . "'>" . $data->name . " " . $row['name'] . "</a>
?>

EDIT
Er klopt iets niet met de enkele en dubbele quotes. Kun je dat zelf uitzoeken?
Even over usability: pagina's in nieuwe windows openen is niet gebruiksvriendelijk en eigenlijk nooit nodig. Ten eerste werkt de back-button van de user niet meer. Ten tweede verklein je het gevoel van controle bij de user.
Wat is het gevolg van nofollow + javascript wanneer je cmd(ctrl) + click doet op een link? Opent hij dan en in een nieuw tabblad en in een nieuw venster?

Overigens ben ik het met Jan eens. Ik beslis zelf wel wanneer ik een nieuw venster wil. En minder bekwame gebruikers zullen zich eerder verslikken in dat wat Jan zegt dan dat het hen een voordeel biedt.
Ik zelf zou het ook niet zo doen, het is nu eenmaal zo te doen als de klant dat wenst toch?

Reageren