Ik hoop dat ik met mijn vraag hier goed zit.
ben nogal verschrikkelijk slecht in php dus vraag ik het aan jullie na veelvuldig zoeken op internet.
Maar ik was bezig met een invul formulier zodat mensen zichzelf en andere kunnen toevoegen (voor een excel uitdraaitje)
hier in heb ik ook een dropdown menu verwerkt, alleen zou ik het graag zo willen hebben dat zodra ze hun afdeling kiezen ik ook andere waardes mee kan sturen gebonden aan die afdeling (bijv. afdeling "Putjes schepper" en dan onder veld betaald "kut" en locatie "bagger") want ze hebben niets te maken met bijv. veld betaald en locatie, maar die heb ik wel nodig voor mijn uitdraai.
kheb totaal geen ervaring ermee, maar het is tenminste weer een stap verder :)
maar is dit alleen voor dat de mensen zelf nog steeds moeten kiezen? of is er de mogelijkheid om dit te verstoppen?
aha, dan weet ik niet of ik met een chained select mijn probleem kan oplossen.
Gezien ik de mensen niet zelf kan laten kiezen, omdat ze zelf geen weet hebben van de waardes die ik eraan wil/moet koppelen.
in werkelijkheid moet ik bijv. met afdeling
Personeel
de waardes $po (active directory groep)
en het daarbij behorende active directory path toevoegen.
maar dan weer bij
Beheer
de waardes $beheer
en het daarbij behorende active directory path toevoegen.
ze mogen dan dus wel kiezen tussen de meerdere afdelingen,
alleen niet bij de bijbehorende groep en path. ik kan hun zelf dit ook niet laten kiezen gezien ze hier totaal geen weet van hebben.
(het betreft hier om een invoer tot mysql, waarna een uitdraai naar excel en dan weer door een script gegooid wordt om het in Active Directory te gooien.
Maar dan hoeven ze toch niet te kunnen zien dat dat gebeurt?
Je kan dus ook iets doen als:
<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST'){ //eerst controleren of er überhaupt wat is gepost
if($_POST['afdeling'] == 1){ //afdeling 1 is bijv personeel
$po = 'waarde';
$active_dir = 'waarde';
}
?>
Je kan dit evt ook met een array oplossen waarin de key de waarde van de afdeling is en dan de inhoud meteen daarin zetten, dat is denk ik nog handiger:
<?php
$afdelingen = array(1 =>array('dir_groep' => 'waarde', 'dir_path' => 'waarde'), 2 =>array('dir_groep' => 'waarde2', 'dir_path' => 'waarde2'); // array verder aanvullen, kan je ook zo uit de database halen evt.
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST'){ //eerst controleren of er überhaupt wat is gepost
if(is_numeric($_POST['afdeling']){ //afdeling 1 is bijv personeel
echo $afdelingen[$_POST['afdeling']]['dir_groep'];
echo $afdelingen[$_POST['afdeling']]['dir_path'];
}
?>
in eerste instantie snap ik er niet veel van. helemaal niet de 2e (waarvan u zegt dat het juist handiger is)
Maar in het eerste voorbeeld.
is het dus ook mogelijk om gewoon stuk of 5 keer, de afdeling defineren als dat klopt dan krijgt die de waardes die daaronder hangen.
ik heb nu tot zover alles met html gedaan. dus wordt even uitdokteren ^^
In het 1e geval moet je inderdaad een stuk of 5 keer een afdeling definiëren.
In het 2e geval, hieronder iets aangepast, definiëer je in de array ($afdelingen) het id van de afdeling (zoals verzonden uit je formulier, dat kan overigens ook een tekst zijn)
<?php
$afdelingen = array(1 =>array('dir_groep' => 'waarde', 'dir_path' => 'waarde'), 2 =>array('dir_groep' => 'waarde2', 'dir_path' => 'waarde2'); // array verder aanvullen, kan je ook zo uit de database halen evt.
if(is_numeric($_POST['afdeling']){ //afdeling 1 is bijv personeel
$po = echo $afdelingen[$_POST['afdeling']]['dir_groep'];
$active_dir = $afdelingen[$_POST['afdeling']]['dir_path'];
}
?>
Je begint net met PHP geef je aan, dan kan ik je 1 van deze tuts aanraden:
ik zit gelijk al door de tuts heen te spitten, en hoop dat ik het tot zoverre kan begrijpen dat ik het ook voor mezelf kan gebruiken (ik snap de code wel, alleen het zo krijgen dat het doet wat ik wil, is een tweede ^^)
u 2e voorbeeld is voor mij nog iets teveel om dat plotsklaps tussen de html te gooien, maar hopelijk kan ik er meer wijs uitmaken na die tutorials goed doorgenomen te hebben.