Goedemorgen allen,

Ik heb de opdracht gekregen(op stage) om te brainstormen over hoe het internet er over 5 jaar uit zal zien.
Denk dan bv. aan:

Script talen,
WYSIWYG(achtige)programma's voor geavanceerde scripts(In de trant van huidige frameworks),
Vormgeving
etc.

Nu vraag ik jullie niet om alles voor te kauwen, maar om een paar "pointers" te geven, een duwtje in de goede richting.
Want ik durf te wedden dat er veel PHPHulpers zijn die heel wat ins and outs van het wereldje kennen.

Nu vraag ik jullie om wel een beetje realistisch te blijven, en geen relletjes te gaan starten bv. "Doe het lekker zelf".
Heb je wat te melden: dan heel graag.
Vind je dat ik mn eigen luie reet maar 's moet gaan schoppen: Don't reply :-)

Alvast bedankt.
Ik ga zelf misschien iets ontwikkelen wat er over 5 jaar sowieso is: een webbased desktop met software, een startmenu, taakbalk etc.
Ik denk dat de WYSIWYG dingen als Joomla veel geavanceerder zullen worden. Denk echt aan community's met 1 muisklik, letterlijk.
Ik denk dat 5 jaar te kort is, maar dat op den duur alle harde schijven via internet gaan draaien, altijd overal toegang tot je harde schijf.
5 jaar is inderdaad heel kort, maar een beetje fantasie mag dan ook wel. gebaseerd op feiten dan weer...

Wat naar mijn idee nu erg in opkomst is zijn webapplicaties(A 'la web 2.0)

Ik denk persoonlijk dat dat een behoorlijke "babyboom" gaat worden. Dus dat (zoals Aron zegt) al je bestanden etc. te beheren zijn via het web, dus daardoor makkelijk te bereiken is via je telefoon/laptop terwijl je bv. in de trein zit.
Google komt ook steeds met meer API's. Straks kunnen we met onze eigen sites alles doen zonder zelf de techniek erachter te hoeven kennen. Dus Google Maps, YouTube, alles. Een écht world wide web dus.

Ik denk persoonlijk dat dat een behoorlijke "babyboom" gaat worden. Dus dat (zoals Aron zegt) al je bestanden etc. te beheren zijn via het web, dus daardoor makkelijk te bereiken is via je telefoon/laptop terwijl je bv. in de trein zit.
Komt ook steeds meer in inderdaad. Niet alleen bestanden zijn later toegankelijk via internet, maar ook programma's zelf. Cloud computing heet dat. Toevallig was gisteren nog in het nieuws dat de nieuwe versie van Windows (Windows 7) ook veel gaat doen met cloud computing. Google Apps is ook zo'n voorbeeld.

Wel een hele interessante vraag, maar ik denk vooral ook dat je niet téveel moet gaan verwachten. In vergelijking met vijf jaar geleden is er volgens mij ook niet gek veel veranderd, websites bestonden al, PHP en WYSIWYG editors ook. Wat je nu vooral meer ziet is interactie met het publiek en een iets 'modernere' vormgeving (ook wel web 2.0 genoemd). Maar is dat nou zo innovatief als het pretendeert te zijn? Ik denk dat de ontwikkeling vooral fysiek van aard zal zijn: kleinere en krachtigere computers (quantum?), meer apparaten die toegang krijgen via een draadloze verbinding (uiteraard landelijk tegen betaling beschikbaar - à la digitale televisie) zodat bijvoorbeeld jouw mp3-speler via internet een leuk radiostation of het nieuws kan streamen.
Qua software vind ik het wat moeilijker in te beelden wat de mogelijkheden zijn. De goede ideeën zijn denk ik redelijk uitontwikkeld, misschien dat er nog mensen rondlopen die geniale ideeën hebben maar die ze nog niet kunnen ontwikkelen om de een of andere reden. Ik ben wel benieuwd in ieder geval. Over vijf jaar dit topic weer eens bumpen? >:)
Jonathan schreef op 29.10.2008 20:10
Ik ga zelf misschien iets ontwikkelen wat er over 5 jaar sowieso is: een webbased desktop met software, een startmenu, taakbalk etc.

Moet je opschieten, want andere zijn er al heel ver mee....

Timen schreef op 30.10.2008 21:03

Is eigenlijk ook al weer oud, we zijn al weer bij web 3.0.
Karl schreef op 06.11.2008 23:15

Is eigenlijk ook al weer oud, we zijn al weer bij web 3.0.
We zitten nog steeds wel in Web 2.0 dacht ik.. eigenlijk zijn versienummers voor het internet een beetje vreemd, maar goed, je weet een beetje wat er bedoeld wordt.

Ik haat mensen die hun website blabla[beta] noemen omdat dat lekker Web 2.0 staat.

Reageren