Ik wil iets maken waarvan ik eigenlijk niet goed weet waar en hoe ik moet beginnen;

Ik wil een (zwarte) pagina met daarop flonkerende sterren => die sterren moeten kunnen varieren in aantal. Ik kan bijvoorbeeld een transparante gif gebruiken.

Nu is het zo dat de grootte van die sterren ook nog eens moet varieren in bijvoorbeeld 4 verschillende groottes (ik denk bijvoorbeeld aan aanpassen van het plaatje met de dimensies van het gifje).
En dit wil ik random laten gebeuren zodat het dus wel echt op een sterrenhemel lijkt.

Maar daar komt ook de moeilijheid om de hoek kijken.

Ik vraag me af of dit realiseerbaar is en wat de meest verstandige keuze is om in te gaan werken: positioneren met php of met css?
En natuurlijk of er betere/makkelijkere/reeds bestaande oplossingen zijn (bij voorkeur met php).

Ik begin nu helemaal blanco...
Alvast dank voor reactie.

Gr Eric
Dit moet je met flash doen. Kan ook met javascript.
Check bijvoorbeeld eens de efteling
Nu je het zegt...de Efteling. Die hadden inderdaad flonkerende sterren. Lijkt er op dat die nu vervangen zijn door stilstaande, maar hafijn.

Maar dat beantwoord nog niet helemaal mijn vraag voor 100% .......

Stel dat ik met Flash aan de gang ga,
kan ik dan in flash koppelen met php en mysql-database zodat flash het aantal sterren kan aanpassen?
Ik weet dat eenvoudigweg gewoon niet, dus misschien is dit wel een hele stomme vraag, maarja...

Kortom: het aantal én de grootte moet random kunnen varieren...

Stel: Je hebt 4 Gifjes (verschillende groote)

maak een css met daarin 4 classes:
Daarin geef je de afmeting en de image als BG
Ook zet je dat hij absolute moet zijn.

daarna maak je in php random getalletjes waarmee je divs gaat genereren met elk een andere afstand tot linksboven. (dus random coordinaten en random aantal sterren genereren)
Deze website barst van dit soort JavaScripts:

http://leejoo.nl/

Daar kun je het vast wel op vinden
Hipska en Jeroen, thanks!
Als ik het antwoord zo lees van Hipska lijkt het nog makkelijker dan ik dacht... ik had niet gedacht aan deze oplossing.
Ik ga me uiteraard ook nog eens verdiepen in de mogelijkheden die op leejoo.nl staan ook

Mijn dank voor jullie reacties! Ik kan hiermee goed verder!

Gr Eric
Wellicht voor degene die bovenstaande ooooooit ook wil gebruiken nog een toevoeging:

Als je inderdaad css erbij gebruikt, zal elke div-laag over elkaar heen komen te liggen, waardoor de transparantie van het gifje weer teniet wordt gedaan door deze div-laag. Om ook van elke class/div-laag de achtergrond transparant te maken kun je gebruiken:
filter:chroma(color=#000000);
waarbij #000000 jouw achtergrondkleur is.

Uiteindelijk zie je dan alléén een ster over een andere vallen en geen vierkante lelijke hoeken van de classes/lagen.
@Eric

Heb je het wel in meerdere browsers getest? Voor zover mijn kennis rijkt is filter: een IE only stukje css code.

Reageren