beste phpers,

Hoe kan ik er voor zorgen dat een achtergrond image ook echt fixed is? Wanneer je ctrl+ inzoomen doet, dat de achtergrond hetzelfde formaat vasthoudt? Ik meende dit op te kunnen lossen, maar ik weet niet meer hoe.. iemand?

groet,
Merijn
Kan niet. In FF3 wordt alles gezoomd, inclusief plaatjes en flash movies.
ok.. Dat is wel minder.. Ik meende dat er een hack was zodat je achtergrond altijd position fixed vast hield.. Helaas..

trouwens, wat als je uitzoomt? ik bedoel, alles verkleint? Want dan krijg je dat plaatje heel klein, en de achtergrondkleur komt dan heel erg naar voren.. persoonlijk niet mijn ding..
De bezoeker mag er toch voor kiezen om de website kleiner te laten weergeven?
Ja natuurlijk! maar het probleem is dan dat de achtergrond onaantrekkelijk wordt. Aangezien ik een gif afbeelding op de achtergrond heb. Hierdoor wordt het onaantrekkelijk. Niet dat het heel erg is, maar zulke dingen storen mij. Bij vergroten vind ik het niet zo`n probleem, aangezien de afbeelding wel blijft ( weliswaar groter) maar als je uitzoomt dam dus niet.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Een achtergrond met position: fixed scrollt niet mee met de tekst. Dat heeft niets met in- of uitzoomen te maken.

Verder: een bezoeker van je site heeft graag het gevoel dat hij/zij "in control" is. Dat houdt in dat je het standaardgedrag van de browser niet verandert. Dus niet de rechtsklik uitschakelen, geen popups, en ook het zoomen niet beinvloeden.
nee klopt, je hebt gelijk, ik bedoelde met position fixed eigenlijk hetgeen in de de openingspost ook bedoelde. En dat is dat deze niet mee zoomde (in of uit) . sorry voor de onduidelijkheid. Verder heb je natuurlijk gelijk. fixed is niet meescrollen.

Maar over dat in control: dat snap ik. usability is niet aan m`n neus voorbij gegaan. Maar ik vind het ook niet erg dat ze inzoomen. Maar heb liever niet dat ze te ver uitzoomen. Want dan krijg ik dus dat het niet meer lekker scrollt. en aangezien ik niet hou van repeat-x en y, lijkt de achtergrond gewoon niet mooi.. Dat was mijn enige punt. Maar aangezien dit niet valt te beinvloeden laat ik het zo.

alhoewel, is er misschien een manier om de achtergrond te ankeren aan de container? oftewel, dat de achtergrond image altijd gecentreerd blijft op het middenpunt van de container?
background-position: center center;
Oke dat werkt wel inderdaad. Alhoewel, center top werkt beter. En ik moet ook nog even kijken of dit valideert. Ik hoop het wel :)
background-position is een officiƫle CSS-eigenschap, en valideert dus sowieso.

Reageren