Beste php-ers,

Momenteel ben ik samen met wat anderen bezig aan het bouwen van een systeem voor een website. Deze draait nu op asp met een hoop .NET en dit gaat veranderen. De website is verouderd en werkt niet goed meer.

Het systeem is door anderen gebouwd in asp en wij gaan de nieuwe versie bouwen in php. Daarvoor hebben wij meerdere redenen, maar daar gaat mijn vraag niet over dus dat is niet echt relevant.

De site is voor een vereniging met redelijk wat leden, en binnen de vereniging is de site een belangrijk middel van communicatie.

Om voor jullie een idee te schetsen wat de server aan moet kunnen:
- niet heel druk bezochte site
- veel grafisch materiaal (foto's van activiteiten en leden bijv.)
- films van soms meer dan 40mb

De server moet stabiel zijn, en de data op de server mag absoluut niet verloren gaan. Een goedkope server is qua snelheid waarschijnlijk al snel genoeg. Maar hij moet even mee kunnen dus een beetje intern geheugen en redelijke processor kan geen kwaad.

Wat raden jullie qua hardware aan voor een stabiele server waarbij de data van belang is (kan gebackupt worden)?

Welke software is het beste? (Welke OS?) Apache komt er sowieso op met php5 en mysql (en hopelijk postgresql), nog extensies, andere software etc. die belangrijk is om te installeren?

Last but not least, waar vind ik dit allemaal enigzins goedkoop?

Alvast bedankt
Maar waarom wil je een eigen server en niet een gewone host? De doorsnee host kan zulk verkeer met gemak aan, daarnaast draaien die machines altijd met flinke hardware en worden ook nog eens continu gemonitored door de host.
Ik zou hiervoor geen eigen server gaan draaien. Filmpjes van 40 mb kan een hoster prima aan, of jouw privé lijntje dat aan kan is de vraag...

Veel grafisch materiaal, dat gaat dus ook om webspace en dataverkeer. Webspace heb je op je eigen server inderdaad wel genoeg, maar dataverkeer is maar de vraag.

Je kunt natuurlijk co-located gaan hosten, maar in dat geval is het prijstechnisch gezien interessanter om gewoon een hosting pakket aan te schaffen.
Vrij simpel: Het gaat om een studenten vereniging, het dataverkeer wordt door een bepaalde instantie voor studentenvereniging (via de universiteit) betaald. We zouden onze site kunnen hosten op servers van die instantie maar dan worden we gebonden aan een systeem waarmee we bijna niets kunnen. Niet de juiste dingen zijn geinstalleerd en alles wordt geblocked vanwege veiligheid.

Een eigen server is hier een oplossing omdat we dan kunnen installeren wat we nodig hebben zonder dat het een probleem is.

Een gewone host zou te duur zijn omdat we dan voor ruimte en dataverkeer moeten betalen. De huidige site heeft een grote van 20gb exculsief films.

Voor zoveel ruimte en dataverkeer zou het dus echt duur worden om elke maand een host te moeten betalen terwijl we ook gratis een server in een rack kunnen zetten en niet voor het dataverkeer hoeven te betalen. Enige wat we dan hoeven te betalen is de eenmalige aanschaf van een goedkope server (hebben echt niet top-of-the-line nodig).
Ga in ieder geval voor een betrouwbare raidcontroler en een setje hardeschrijven in raid 5, het liefst met een hot-spare.
Een raid controller zou inderdaad niet verkeerd zijn, omdat je dan je gegevens bijna niet kwijt kunt raken, die waarschijnlijk best kostbaar zijn. Daarnaast zou ik een 'doorsnee' systeem maken, waarbij je toch wel enigszins wat kracht in huis moet halen, gezien je site 20 gb is zonder films, wordt er best wat traffic gegenereerd. Mijn suggestie is een Intel Core 2 Quad, omdat die door de komst van de Nehalem (Core i7) nu vrij goedkoop aan het worden zijn. Verder moet je ervoor zorgen dat je flink wat geheugen erin stopt, vooral met het oog op de toekomst, dat je response times kort blijven, is het handig om een aantal gig aan ram te hebben. DDR2 is tegenwoordig erg goedkoop vanwege de overproductie door Vista en de komst van DDR3.

Maar voor je daar te ver op in gaat, kun je er eigenlijk wel een kast van minimaal 2u inhangen? Anders wordt het toch wat anders met de onderdelen, omdat standaard materiaal er meestal moeilijk of niet in past, vooral door koeling.
En als de data toch zo belangrijk is zorg voor een backupserver. Dit hoeft geen superdeluxe snelle server te zijn, het enige wat die dus zou doen is data backuppen.
http://www.redunix.nl/dedicated/dell/r200.shtml

Dat is een leuke server om mee te beginnen, jammer dat er maar 2x 160 GB in zit, twee schrijfjes van een (halve) TB was leuker geweest, zeker voor dat geld.

Je kunt ook overwegen om filmpjes op YouTube te zetten en met de API op te halen.
Ok, hier heb ik wel wat aan!

Reageren