ik wilde graag bluefish (http://bluefish.openoffice.nl/) als editor gaan gebruiken op macosx. Kan ik ergens een handleiding vinden wat ik met die tar.gz moet uithalen om daar de bluefish-editor van te maken?
Gewoon dubbelklikken zou voldoende moeten zijn. Als hij de tar.gz. niet in een keer uitpakt, krijg je na een maal klikken op de .gz wel een tar-archief, en als je daar dan weer dubbel op klikt zou je een mapje erbij moeten krijgen met daarin de inhoud.
Echter ben ik bang dat je niet veel zult hebben aan de inhoud. Mac OS X programma's worden meestal aangeboden in een .dmg, broncode in een gzipped tar-archief. Dan zou je dus bluefish uit broncode moeten compileren. Op zich wil dat soms nog wel, maar bluefish heeft gtk nodig, en bij mijn weten is er nog geen native port van gtk voor Mac OS X, dus zit je weer met X11 (zeg maar een soort Window Manager voor Linux, die dan de windows op je Mac OS X bureaublad tovert) en waarschijnlijk zal hij dan alsnog niet zonder problemen compileren. En mocht hij dan al compileren, dan ben ik bang dat het een slechte keus is geweest omdat Linux-programma's onder Mac OS X heel vreemd aanvoelen. Ze missen zeg maar alle intergratie: drag & drop, algemene sneltoetsen, spellingscontrole in invoervelden, uiterlijk, plaats & indeling van de menu's.
Waar ben je precies naar op zoek? Voor Mac OS X zijn veel fijnere programma's te vinden dan voor Linux of Windows *fanboy alert* zoals TextMate (kost maar 30 euro, en heeft uiteraard een probeerversie voor 30 dagen) of het wat minder feature-volle Smultron, wat dan .wel weer gratis is. [google]Komodo edit[/google] is ook een goeie, ook gratis, maar start mij wat te langzaam op. En als je echt professioneel bezig wilt zou je Eclipse en PDT of een andere PHP plugin kunnen proberen. Gratis, open source zelfs, heel bekend en sinds de laatste versies ook best prettig onder OS X. Andere leuke programmaatjes onder OS X, die wel betaald zijn maar zeker het geld waard zijn zijn [google]Panic's Coda[/google] en [google]CSSEdit[/google].
Het klopt: met behulp van stuff-it unzipper krijg ik inderdaad een mapje met allerlei mapjes en bestanden.....inderdaad GTK nodig en toen snapte ik er niets meer van. Kreeg het maar niet aan de praat. Waarschijnlijk wat Jelmer al zegt: "uit broncode compileren".
@Jelmer: dat was toch ook wel mn hoop: het moet toch fijner en makkelijker kunnen. Ik heb inmiddels de proefversie van TextMate gedownload....deze lijkt inderdaad wel fijn te zijn. Voor die 30 euro moet ik dat zeker overwegen. Smultron ook even bekeken: ik miste de mogelijkheid om gedeeltes van de code samen te vouwen.....ik bouw graag een hele reeks functies op, en vind het handig om deze samen te vouwen....kon het zo snel niet vinden in Smultron, terwijl TextMate dat bij functies automatisch mogelijk maakt.
Ik zoek eigenlijk een goede vervanger voor notepad++ welke ik onder windows gebruik. Op zich bevalt deze goed. Kleurenopmaak. Samenvouwen. Redelijk snel. Zoiets voor de mac. Ik ben mn overstap naar MacOsX aan het voorbereiden: MAMP ziet er in ieder geval erg goed uit.
*fanboy alert* is een intern grapje neem ik aan... ;-)
Het eclipse pakket ziet er indrukwekkend uit. Installeert zich vanzelf: allemaal goed. Voor mij teveel snufjes. Ben ik nog lang niet aan toe: een recht-toe-recht-aan texteditor met wat programmeer-functionaliteit voldoet al.
Komodo lijkt hier goed aan te voldoen en is zoals je al aangaf gratis. Ik geloof dat ik hier eens een tijdje in rond ga kijken.
En ook dit is weer leuk....als een jongetje in de speelgoedwinkel al die pakketjes downloaden en proberen!